torsdag den 29. november 2012

Lys i december

Jeg har lige så længe jeg kan huske haft et kalenderlys og en adventskrans og sådanne er det også i år.

Sad på sofaen og kom til at tænke på hvor den der tradition med adventskransen kom fra og slog det op på nettet og fik følgende forklaring:

Adventskransen er en juletradition der kom til Danmark fra Tyskland omkring 1. Verdenskrig.

Adventskransens fire lys symboliserer de fire adventssøndage inden jul, og man tænder et lys hver søndag. Først søndag i advent tændes et lys, anden søndag tændes både det første og et nyt og så fremdeles. Ofte samles familien om adventskransen og synger et par salmer og hygger sig. Vær velkommen Herrens år, er en typisk adventssalme med fire vers. Visse steder i verden har traditionen været at der også var et større lys i midten, som man tændte juleaften.

I starten brugte man lilla bånd til adventskransen, da det er den liturgiske farver for adventstiden. I dag bruges alle farver, men typisk røde og hvide. Tidligere hang adventskransen i bånd i loftet, men nu står den lige så ofte på bordet.

Den traditionelle grankrans er heller ikke fast tradition mere. Man kan købe mange forskellige adventsstager i dag, hvor der er plads til de fire lys.
  Kilde: wikipedia.dk

Da jeg jo ikke er spor religiøs så er det at jeg har en adventskrans noget som jeg er vokset op med og så betyder det lys i de mørke aftner som december nu har. Synes det er hyggeligt at skulle tænde lysene hver søndag og nyde deres hyggespredende skær i lejligheden. Min adventskrans er i metal og jeg har for mange mange år siden sat det blå bånd om kransen fordi jeg rigtig godt kunne lide det og farven.

Kalenderlys er noget som jeg har prøvet at købe hvert år og det er ikke altid det er lykkedes mig, men i år fandt jeg et billigt og pænt et i Netto til den nette sum af 10 kr. Jeg har sat det i en lysestage som jeg selv har syet i perler og her skal jeg passe på hvis jeg skal rykke sofabordet for den er lidt wobbly :-)
Synes det er en ret god måde at tælle ned til juleaften, så derfor skal der self være et kalenderlys i mit hjem og det hører også med til hyggen :-)



Har I adventskrans og kalenderlys og hvorfor???

Medic out

Ingen kommentarer: