onsdag den 24. oktober 2012

Anmeldelse af Solbarnet

Bagsiden fortæller:

I landet Solrun slider folket for at opføre helligdommen Soltårnet. En gammel profeti siger, at Solbarnet en dag vil bestige tårnet og hente solguden ned på jorden, og at det vil ende folkets lidelser.

Drengen Nimo udvælges til opgaven, men han opdager snart, at det ikke er alle, der ønsker at profetien skal gå i opfyldelse. Sammen med adelspigen Zira, begiver han sig ud på en rejse, der tvinger ham til at sætte spørgsmålstegn ved alt, hvad han tror på.

Solbarnet er en historie om venskab og mod - og om kampen mod et religiøst styre, der er kørt helt af sporet.







Anmeldelse:
Jeg har næsten ikke kunne lægge denne her bog fra mig. Så god er den. Ganske enkelt. Der er fart på lige fra starten hvor vi møder drengen Nimo som uden at egentlig ville det bliver udvalgt til at være det næste Solbarn i landet Solrun, hvis han vel og mærke består de svære test.
Starten lugter lidt af den måde tibetanerne vælger deres næste Dalai Lama på og det kan jeg ret godt lide. Det viser sig da også at "De Usynlige" har deres dagsorden og så står den på bedrag, foræderi og planer som virker tåbelige bliver ført ud i livet. Adelspigen Zira bliver af sin far sat til at være ven med Nimo for at lære ham lidt om livet ved hoffet, som han forøvrigt tager til sig og bliver så lallende fed at han til sidst ikke kan gå og må bæres rundt i en guld bærestol af jeg ved ikke hvor mange stakkels bærer/slaver.
Da det hele er ved at gå helt galt så kommer der et ægteskab i stand mellem Solbarnet Nimo og nu Månebarnet Zira, der bliver frembragt en arving uden Zira har født det stakkels barn, og så begynder alt at gå galt. Så Zira bliver anbragt i kloster, Nimo må flygte fra sit liv og et drabsforsøg og slutte sig til oprørerne for at befri Zira og så videre og så videre.
Omdrejningspunktet for hele historien er det Soltårn som indbyggerne i Solrun bliver tvunget til at bygge så Solbarnet kan hente solen ned og gøre livet bedre for landet ifølge profetien. Problemet er at magt og magtsyge mennesker korrupterer religionen for at høste rigdom og magt selv.
En helt igennem velskrevet bog som jeg rigtig godt kan lide og vil anbefale til alle som gider læse den.

Bogen er et anmelder eksemplar jeg har fået af Forlaget Facet.

Forfatteren er  Kasper Hoff, den koster 229 kr. og kan købes hos landets boghandlere. 5/5 stjerner.

1 kommentar:

Eeyorenyk sagde ...

Hej min bogsmølf :)

Åh, jeg håber for dig at du selv kan opleve Harry Potter parken en dag. Det var VIRKELIG en stor oplevelse som fan at se. Og selvom den kun er måske en femtedel af hele parkens størrelse, så er den altså bare helt utrolig. Den er SÅ flot. Mange flere billeder kommer. :)

Det objektiv er et af de bedste køb jeg har gjort meget længe! Jeg er SÅ glad for det, det er helt kanon og zoomer fantastisk! Hist og her måtte jeg stå og skifte objectiv midt i det hele, det var selvfølgelig lidt besværligt, så man skal altså lige vænne sig til at bruge øjemål og finde ud af hvilket ét der er bedst at bruge hvornår. Men jeg er super, super glad for det. Mine billeder var SLET ikke blevet så fantastiske uden. Jeg har nærmest ikke redigeret noget på dem. Kun en lille smule på lidt kontrast på nogle af dem, ellers er de bare justeret i størrelsen. :)