mandag den 1. august 2011

Det at bage boller



Hej derude i cyberspace,

Jeg har fået lysten til at bage tilbage, ved ikke hvorfor, men den forsvandt lige pludselig.
Måske fordi jeg har bagt alt alt for meget de sidste par måneder.
Nå men kiggede lidt i Ubberup Højskoles kogebog 2 på jobbet og fandt denne her opskrift på speltboller, som jeg så har modereret til mine ønsker om nogle lidt mere grove og luftige boller:

Opskriften giver 12 stk boller

25 g gær
3 dl vand, lunkent
1 spsk olie
1 spsk honning
1 tsk salt
275 g fuldkornsspeltmel
200 g hvedemel
50 g rugmel

- Rør gæren ud i lunkent vand i en stor skål.
- Tilsæt olie, honning og salt og lad det stå i ca 10 min
- Tilsæt alle 3 typer mel og ælt det godt sammen i skålen, brug gerne 8 minutter på æltningen, det gør bollerne bedre.
- TIP: hvis du vil undgå at få alt få nusset fingres så tag noget olie på hænderne når du ælter.
- Lad dejen hæve i 30 min.
- Ælt dejen godt igennem igen på bordet, ca 8 minutter kan gøre det.
- Form bollerne og sæt dem på en bageplade med bagepapir.
- Lad speltbollerne efterhæve i yderligere 30 minutter.
- Brug sammepisket æg, vand eller kold kaffe til at pensle bollerne med.
- Bag bollerne ved 180 grader i 15-20 minutter i almindelig ovn.
- Når de er færdigbagte så skal de lyde hult når du banker dem i bunden.

Et godt tip til at de ikke bliver tørre er at du putter dem i en pose når de er kølet en smule af og stadig har lidt varme i sig, så beholder de fugten og smager stadig rigtig godt efter et par dage.

De er super gode til morgenmad, men også bare som mellemmåltid med pålæg, ost eller marmelade :-)


















God fornøjelse :-)








Medic out

Ingen kommentarer: