mandag den 20. juni 2011

Sagnlandet Lejre 19 juni 2011

Hej derude i cyberspace,

Søndag var det tid til turen til Sagnlandet Lejre sammen med Black Raven, Puk og Jan. Da jeg havde 2 fribilletter tilbage fra den gang Dronning Margrethe indviede Sagnlandet og allerede havde brugt 3 stk til for 2 år siden at invitere mine forældre med op og se hvad det var for noget så syntes jeg at det var på tide at få brugt de sidste to.
Snakkede med Black Raven om at det kunne være meget hyggeligt at tage afsted på en heldagstur og da vi fandt ud af at der var Den Amerikanske Borgerkrig i weekenden 18-19 juni, så bestemte vi os for sammen med Puk at tage afsted søndag, da hun også var interesseret i Borgerkrigen.
Vi fik selskab af Jan som aldrig havde været i Sagnlandet og som gerne ville se hvad det var for noget.

Vi mødtes med Puk og Black Raven kl 1030 og fik provianteret frokost i sandwichbutikken i Ringsted (som egentlig først åbnede kl 1100, men Jan og jeg fik dem overtalt til at de gerne ville lave sandwich til os da vi skulle være i Sagnlandet kl 1100 og virkelig havde brug for at få frokost med).

Efter at have provianteret frokost gik turen således til Sagnlandet, men der skulle lige kommet endnu et stop og det var ved Ledreborg slot, hvor der åbenbart var bil udstilling og alle uden undtagelse blev vinket ind på deres parkeringplads. Det virkede lidt underligt og vi fandt da også ud af at der var temmelig langt til Sagnlandet og fik Puk til at hente bilen så vi kunne kører derned.

Endelig ved en 1120 tiden var vi endelig på vej ind for at se det vi var kommet for Den Amerikanske Borgerkrig og vi kunne hører kanonen plus alt skyderiet lang fra. Vi ankom lige midt i et slag som Sydstaterne vandt ret overlegnt.





Efter slaget måtte publikum komme ind på kamppladsen og se på kanonen, våbenene, hilse på hestene , nordstatssoldaterne og sydstatssoldaterne plus stille og få besvaret spørgsmål . Der var en opvisning i diverse skydeteknikker fra sydstatssoldaterne alt imens dette her foregik.
Det var rigtig godt lavet og alle levede sig ind i deres roller.






Efter alt dette her gik turen ned til deres lejr og her så vi lidt af værd og fik snakket med en soldat om alt mellem himmel og jord.
Vi fik også set feltlazarettet og fik forklaret hvad de forskellige instrumenter blev brugt til plus der blev lavet pandekager til de sultne soldater :-)






Efter dette her hyggelige besøg gik turen videre til resten af Sagnlandet og vi fik set det hele . Da vi skulle spise frokost fik vi lov til at bruge et bord hos en 1800 tals familie, hvis søn var meget sød at tilbyde os en kop øl og det tilbud tog vi imod, den samme søn kom forøvrigt også og tilbød os en smagsprøve af deres pandekager som de havde lavet. De smagte forbløffende godt.




Jeg kunne jo blive ved med at skrive om alt det vi har oplevet, men vil lige her på falderebet ridse op at vi også så offermosen, jernalderlandsbyen, stenalderlandsbyen, danselabyrinten og til sidst en meget tom vikingelandsby hvor vi fik Homers yngling øl "Duff Beer" som Black Raven havde taget med hjemmefra.








Billede taget fra http://craprock.wordpress.com/
Vi havde virkelig en helt vildt hyggelig dag på trods af regn, solskin, regn,solskin, endnu mere regn for til sidst at ende med solskin da vi tog hjem kl 1645.
Det er ikke sidste gang jeg besøger Sagnlandet Lejre sammen med Black Raven, Puk og Jan. Det er rigtig fedt at være afsted med nogle mennesker som også er interesseret i det som jeg interesserer mig for.
Nu har Sagnlandet Lejre også lavet det sådanne at ens indgangsbillet er et årskort så man ikke behøver betale 125 kr hver gang man kommer igen og det gør jo at man har lyst til at besøge dem mange flere gange i løbet af året. Jeg synes det er en rigtig god ide.

En rigtig fed weekend gik på hæld og jeg tror jeg kan tale for os alle 4 at vi var meget trætte og med rigtig mange nye indtryk der lige skulle bearbejdes da vi kom hjem.

Medic out

2 kommentarer:

Katja sagde ...

Lyder som en rigtig fed tur! :D

Jeg glæder mig også rigtig meget til at besøge Berlin, og jeg vil da lægge vejen forbi en tysk Starbucks så! :P
Og tusind tak skal du have for billedkomplimenten! ;)

Det er virkelig trist at høre, at det er mange, som opfører sig sådan i selskab med de butiksansatte. Helt ufatteligt, synes jeg, at det ser sådan ud i dag. Wow.

Medic sagde ...

Det var det også og jeg er glad for at Black Raven, Puk og Jan gerne ville afsted selv om det regnede i tide og utide.

Kan varmt anbefale en tur til Sagnlandet Lejre, specielt når det bliver sommer og der er mennesker der bor i de forskellige landsbyer.