søndag den 29. maj 2011

Sushi oplevelse

Hej derude i cyberspace,

Engangs spisepinde
Billedet er fra http://www.asiancooking.dk/

Ja så fik jeg endelig taget mig sammen til at prøve det som ret mange danskere at blevet bidt af, nemlig SUSHI.

Må indrømme at det smager himmelsk, specielt når man så har en god ven med til at vejlede ens første vaklende skridt indefor denne her nye verden.

Vi tog på Oishii Sushi Restaurant  som ligger i Ringsted og hold da op hvor var tjenerne dog søde og venlige, de holdt endda døren for os da vi gik efter endt spisning. Det er da høflighed der vil noget.

Vi fik følgende til starter:

Edamame bønner   
Billedet er fra  http://www.omakase.dk

Edamame bønner som er varme og med groft salt og citron, tangsalat i sort udgave med et eller andet blandet i af en grøntsag der var skåret i skiver, tangsalat i en grøn udgave og gulerødder og agurk salat i strimler som var formet som en kugle (tangsalaterne var også formet som kugler).
Jeg var helt vild med den sorte tangsalat, den smagte bare super fantastisk.

Til hovedret fik vi så lidt forskelligt og jeg vil prøve at huske hvad der blev serveret:
4 stk. med tofu (det var ikke lige min smag)
2 stk. med laks
2 stk. med kongerejer
2 stk med tun
30 stk sushi uramaki med chili og fiskeæg som topping (Mmmmmmm de smagte bare rigtig godt)
2 stk unagi (japansk ål)
2 stk Hokki (japansk kammusling) (den smagte ikke af så meget og var sej)
og så mangler jeg vist 4 mere som jeg ikke lige kan huske hvad var.

Til hele herligheden blev der så serveret syltet ingfær i et eller andet som gør at ens smagsløg bliver renset godt og grundigt efter hver omgang sushi.
Vi prøvede så en god japansk øl med en rund smag til hele herligheden.

Man fik en lille skål til at hælde soya sauce op i og blande det med wasabi indtil man synes det var den rette stærke smag, herefter er det bare at skille spisepindene ad og begynde at spise.
Jeg fik af vide at man altid skal dyppe fiskesiden ned i den der soya blanding for ellers bliver risene opløst.

Må sige at jeg blev meget meget overrasket og jeg er helt solgt til sushi for det smager fantastisk og så er fisk jo sundt for kroppen og det er en fantastisk måde at få det på :-)

 Sushi Uramaki 
Billedet er fra http://orphinlasz.blogspot.com/
Så min opfordring til alle er at prøve sushi sammen med en ven eller veninde der ved hvad det går ud på og nyd det.
Jeg er glad for at jeg endelig fik prøvet det og det vil nu være noget jeg vil spise når jeg har tid og råd til det.

Det var alt for nu.

Medic out

Ingen kommentarer: