onsdag den 18. maj 2011

Slagterbænk Dybbøl af Tom Buk-Swienty

Hej derude i cyberspace,

Jeg er lige blevet færdig med at læse denne her bog og synes at I skulle have min anmeldelse af den fra facebook:

Billedet taget af mig selv
Denne her bog er fantastisk velskrevet og jeg må sige at Tom Buk-Swienty er en særdeles god forfatter og historiker.

Hold da op han har jo fået det hele med, hvordan den siddende regering i København er handlingslammet og ikke har fingeren på pulsen, de aner slet ikke hvad der foregår i Berlin og hvad prøjserne har planer om.

Man kan høre kanontordenen på slagmarken, man kan mærke smerten og frygten hos soldaterne når danskerne bliver løbet over ende ved alle 10 skanser som der var ved Dybbøl.

Man følger også den mand der grundlage Det Internationale Røde Kors som vandrede rundt på den danske side og hans kollega der var på den prøjsiske side.

Nu skal vi jo heller ikke glemme prøjserne de kommer også i tale i bogen og det er en rigtig god måde at få forståelse for den konflik ogt krig der brød ud.

Oven i alt dette her så er der diverse krigsreportere som også giver deres besyv med og man kan mærke gruen når de taler om et sønderbombet Sønderbog og en ødelagt Dybbøl Mølle.

Det eneste der mangler i bogen er et godt kort over skanserne så man får en bedre fornemmelse for hvordan slaget så ud, det måtte Buk-Swienty egentlig godt have kunne finde et eller andet sted ude i den store informationsjungle (jeg gjorde ved at google det).

Læs den og blive klogere på et mørkt kapitel i Danmarks historie som ændrede os som nation og gjorde os til den lilleputnation vi er i dag.
 
Medic out

Ingen kommentarer: