mandag den 2. juni 2008

Det Kongelige Opfostringshus elevtræf maj 2008

Hej derude i cyperspace,

I weekenden, nærmere bestemt lørdag, tog jeg sammen med Torben til Hellebæk for at besøge hans gamle skole Det Kongelige Opfostringshus.

Jeg tog den lange tur fra Ringsted til Helsingør for at mødes med Torben, da han havde været på arbejde og var blevet kørt til en eller anden station af en arbejdskollega, hvor han kunne hoppe på Helsingør-toget.

Vejret kunne vi ihverfald ikke klage over (sol, sol, sol) og efter at have fundet hinanden på Helsingør station og skyndte vi os ned til "Grisen", så gik turen til Hellebæk.

Hvilken smuk tur vi fik os igennem skoven og så kunne vi også se Øresund ud af vinduerne, man blev bare helt rolig og afstresset i løbet at ingen tid.

Vi ankom til trinbrættet Hellebæk og gik igennem et skovommråde, hvor der ligger et hus der hedder "Proberhuset", ifølge Torbens forklaring så er det her hvor man prøveaffyrede de fremstillede geværer.
Huset er delt i 2 dele, et værksted samt et prøvekammer, hvor selve afprøvningen fandt sted. Det var dengang et farligt arbejde at afprøve geværer, da der var en del af geværløbene, som sprang i luften.

Fra Det Kongelige...

Herefter gik turen ned igennem Hellebæk og lige pludselig får man bare en fantastisk glimt af havet, man kan bare ikke få øjenene fra det, wow siger jeg bare.

Nå men lige rundt om hjørnet op af Strandvejen ligger Det Kongelige Opfostringshus, som er et par hvide vindunderlige bygningerværker.


Fra Det Kongelige...


Fra Det Kongelige...

Det er mange år siden Torben havde mig med herop første gang og jeg må sige at stedet er blevet utroligt flot efter at det er blevet renoveret og bliver i dag brugt som kursus- og observationssted for børn / familier.

Der blev serveret kaffe, te og kage plus dem der ville kunne købe sodavand og øl, det var et meget fint arrangement.

Vi fik sagt hej til Torbens bror Klaus der også var tilstede sammen med en af hans gamle skolekammerater og efter at have snakket lidt frem og tilbage gik vi på opdagelse på skolen.

Udover at møde Torbens bror så mødte Torben selvfølgelig også nogle af hans gamle skolekammerater og lærer og jeg er vist ikke hel gal på den hvis jeg siger at turen var noget specielt for ham.

Jeg må sige at jeg er overrasket over at den er blevet så flot renoveret, jeg er specielt vild med de billeder som en lokal kunster har malet overalt på skolens vægge.

De er simpelthen for flotte og jeg har taget billeder af alle dem som jeg så (de ligger i fotoalbummet).


Fra Det Kongelige...


Fra Det Kongelige...

Beliggenheden for skolen er utrolig smuk og hvis man ikke værdsætter den natur så er man et skarn, jeg nøde hele dagen i fulde drag og fik ladet mine batterier op endnu en gang.

Fra Det Kongelige...

Fra Det Kongelige...

Da klokken var omkring 15 stykker bestemte vi os for at nu var det vist på tide at tage hjem og som sagt så gjort.

Vi gik ned til Trinbrættet og fandt ud af at der var 45 min. til "Grisen" kom igen så Torben lokkede mig til at gå på svællerne mellem skinnerne (noget jeg aldrig har prøvet at gøre før), så det var lidt med hjertet oppe i halsen at jeg trippede efter ham for at finde det næste trinbræt.

Ja I kan jo næsten gætte jer til at der ikke var et næste trinbræt før at toget havde passeret os først fra Helsingør af og derefter så så vi det køre forbi os mod Helsingør og 5 min. senere fandt vi det trinbræt vi havde ledt efter, her skal så siges at det kun kører en gang i timen om lørdagen, så vi bestemte os for at bare tage det som en oplevelse og gå de 6 km ind til byen, motion har man jo godt af siger de kloge.

Jeg begyndte at snakke om at vi trængte til en velfortjent is og jeg var faktisk næsten ligeglad med hvad for en is det skulle være, men her belærte Torben mig om at når man var i Helsingør så skulle man i Brostræde og have en dejlig Brostræde is så på den måde afsluttede vi en dejlig dag.

Det var sent da vi landede i Ringsted, men det var hele turen værd og jeg håber snart at vi skal derop igen for det var virkelig en dejlig oplevelse og jeg kan rigtig godt forstå at Torben elsker Nordsjælland og dens natur.

Det var ordene.

Nyd mine fotos i fotoalbummet (dem kan man se ved at klikke på et af de billeder jeg har sat ind i indlægget).

Medic out.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

hvorfor ikke:)