onsdag den 9. marts 2016

Rocky Road - chokolademuffins


Søndag eftermiddag var jeg i køkkenet sammen med min medbagesmølf Lasse. Han ville gerne bage muffins sammen med mig efter at have set hvordan Mads og jeg havde hygget os lørdag med at bage kage.

En kage som ikke helt blev som den skulle. Det har vi så aftalt at vi gør om næste lørdag. Det er også derfor jeg ikke har lavet et indlæg om den, det blev en "hårdt rørt kage" ifølge ham den dejlige og det hele var min skyld efter ikke at have bagt rigtige kager i over 5 måneder.

Nå men tilbage til vores muffins. Jeg bestemte at det skulle være opskriften med hvid chokolade og skumfiduser. Det skulle have være miniskumfiduser, men dem kunne vi ikke finde. Så vi klippede de store skumfiduser til små og det fungerede super fint.

Denne gang blev kagerne super lækre og de smagte rigtig godt, også serveret med vaniljeis som er kutyme her på matriklen. Man behøver ikke bekymrer sig om at skumfiduserne ikke smelter for det gør de efter et stykke tid.

Jeg brugte en metalform med 12 huller som jeg beklædte med papirforme. Den satte jeg på en bageplade beklædt med bagepapir, så bliver kagerne ikke sorte i bunden. Det er et trick som en klog bagesmølf en gang har delt med mig.

Nu er der jo mange meninger om det at bruge silicone eller metal forme når man bager. Men jeg har prøvet begge dele og har fundet ud af at jeg får det bedste resultat når jeg bruger metalforme. Det er bare bedre i min bageverden.

Ingredienser: (12 muffins)

 Olie eller smeltet smør til smøring (valgfrit) (her brugte jeg papirforme)
3 3/4 dl hvedemel
1 1/4 dl usødet kakao
1 spsk. bagepulver
1/8 tsk. salt
1 1/4 dl hvid chokolade grofthakket
1 1/4 dl hvide miniskumfiduser, halverede (her klippede vi store skumfiduser i fire halve)
2 store æg
2 1/2 dl mælk
6 spsk. solskikkeolie eller smeltet, afkølet smør (her brugte jeg Thise usaltet smør)

Fremgangsmåde:

Forvarm ovnen til 200 grader (IKKE varmluft). Smør en 12-huls muffinform, eller beklæd den med 12 papirforme.

Sigt mel, kakao, bagepulver og salt ned i en stor skål. Rør sukker, chokoladestykker og skumfiduser i blandingen.

Pisk æggene let i en stor skål og piske derefter mælk og olie/smør i ind i æggene.

Lav en fordybning i midten af de tørre ingredienser, og hæld de sammenpiskede, flydende ingredienser deri. Rør forsigtigt ingredienserne sammen, så de kun lige er blandede.

Pas på ikke at røre for længe eller for kraftigt.

Kom dejen i den forberedte muffinform med en spiseske. Bag i den forvarmet ovn i ca. 20 minutter, til kagerne er hævet op og er faste.

Lad kagerne afkøle i 5 minutter. Servér dem lune eller læg dem på en bagerist, hvor de afkøler helt.



Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: