tirsdag den 1. september 2015

Anmeldelse af Det syvende mord

Bagsiden fortæller:
Han er sympatisk -  og udnytter det.

Joe har tjek på alt i sit enkle liv. Han vågner af sig selv hver morgen, glemmer aldrig af fodre sine to fisk og besøger sin mor mindst en gang om ugen, hvor det hænder, at han kommer til at putte rottegift i hendes kaffe.

Om dagen har han arbejde som rengøringsassistent på politistationen. Historierne om Christchurch-snitteren, der skal have myrdet syv kvinder, bekymrer ham ikke. Han ved, at Snitteren kun står bag seks af drabene. Det ved han med absolut sikkerhed. Og om natten leder Joe efter den morder, der kopiere ham - manden bag det syvende mord.











Anmeldelse:
Den 9. april skrev jeg at Paul Cleave var ved at blive en af min ynglings forfattere ud i krimigenren. De ord må jeg vist desværre nok æde i mig igen efter at have læst den første bog "Det syvende mord" som jeg har haft liggende i et stykke tid.

Har fundet ud af at denne her bog faktisk er bind et af en serie om Christchurch-snitteren fra New Zealand hvor der indtil videre er kommet to stk på engelsk. Der er et eller andet ved bogen der gør at jeg slet ikke bryder mig særlig meget om den.

Måske er det at portrætteringen af vores hovedperson Joe - Slow Joe - som er vores morder hvor igennem vi får hans historie og bogens handling fortalt. Han lader som om han er tilbagestående med et job som rengøringsassistent hos politiet hvor han kan følge med i efterforskningen af de mord som han har begået om natten.

På trods af det så er han en ganske almindelig mand med en rimelig høj intelligens som bare godt kan lide at myrde kvinder. Indtil der er en som prøver at hænge ham op på et mord han ikke har begået. Så skal der efterforskes for at finde den skyldige.

Han møder også en kvinde som er næsten ved at tage livet af ham, hun prøver at afpresse ham, men han begynder et spil for at få hende på andre tanker. Planer bliver lagt og beviser bliver indsamlet. Han vil have hende i sin hule hånd, men her møder han sin værdige modstander.

Så er der Sally. Søde godtroende Sally der gerne vil frelse dem hun kommer i nærheden af og hjælpe dem med et bedre liv i Jesu navn. Hun bliver spundet ind i Joe's liv på en mærkværdig måde selv om han faktisk ikke har lyst til at have hende i sit liv. De er jo trods alt kollegaer på politistationen og han har en masse at skjule.

Alt i alt så er jeg ikke så imponeret over bogen. Den er for mig skrevet på en lidt mærkelig måde. Det er en god ide at lade morderen fortæller historien, men skrivestilen er for irriterende på en eller anden måde. Måske skal den være det. Det er bare ikke noget for mig.

Bogen er som sagt skrevet af Paul Cleave og udgivet på Forlaget Jentas. Den kan købes hos landets boghandlere til 99,95 kr. 2/5 stjerner. Anmeldereksemplar fra forlaget.

Ingen kommentarer: