mandag den 8. juni 2015

Lars R. Møller foredrag i Rønne


Tirsdag den 2. juni var jeg en tur på Almegårds Kaserne i forbindelse med at tidligere oberst Lars R. Møller holdte foredrag baseret på hans bog "Ledelse er ikke raketvidenskab". Havde købt og tygget mig igennem bogen på ca. 4 dage for at se om jeg kunne blive lidt klogere.

Ville faktisk også gerne være en smule foreberedt ved at læse bogen og det må man sige jeg vist var den eneste i selskabet der var. Lars R. Møller talte i to timer om militiære ledelsesprincipper som man godt kan bruge på civile arbejdspladser, hvis man har mod til det.

Nu kunne han ikke gennemgå hele bogen da han skulle nå et fly kl. lidt over syv om aftenen, men han tog hovedpunkterne og jeg kunne se der var mange der sad og skriblede løs og tog billeder med deres mobiler af hans slides, så klogere blev folk på de ledelsesprincipper som han omtalte.

Lad mig først sige at Lars R. Møller er en meget karismatisk og fantastisk fortællende foredragsperson. Han sørgede for alle fik grinet, men han kunne med sin personlighed og indlevelse også give os et par super gode timer i hans selskab med anekdoter og faglig snak.

En kopi af Hr. Møllers sædvaneboblesmadringsværktøj, en spadserestok. Den rigtige er på Nationalmuseet.

Han koncentrerede sig om lederen og hvordan man bliver/er en god leder for sine folk uanset om det er dem i militæret eller om det er i en privat virksomhed med en direktør og ansatte på gulvet. I følge Hr. Møller så tager al ledelse sit udgangspunkt i planlægning og hvordan du udstikker opgaven til dine ansatte.

Han pointerer vigtigheden af at lederen er synlig for de ansatte og tager en tur enten ud i felten eller ned på gulvet for at vise at jeg er her hvis I har brug for mig. Det gør heller ikke noget at man bruger lidt humor i hverdagen og bryder det som kaldes sædvaneboblen.

Det er en bobbel som de ansatte har med sig på arbejde, de har en klar forestilling om hvordan en oberst eller direktør skal opfører sig. Hvis man bryder den så har man fået hul igennem til de ansatte og får et bedre arbejdsliv og sammenhold i virksomheden.

Det kan man med et sædvaneboblesmadringsværktøj. I Hr. Møllers tilfælde var den en stok som han brugte til at gøre opmærksom på sig selv. Den blev blandt andet brugt i Bosnien i 1994 overfor en ret nasty bandit ved navn Ladlo som gerne ville afkræve told af nødhjælpskonvojerne til flygtningene i Tuzla.

Efter en prisværdig opvisning af Møller og hans stok forsvandt Ladlo og hans banditter og man så ikke mere til dem. Man kan læse om episoden på side 178-179 i bogen. Den er hylende morsom og jeg græd af grin selv om det var ganske alvorligt.

Det blev drysset rigtig mange anekdoter og gode ideer til at være en god leder, men hvis man rigtig skal have noget ud af det så skal man læse hans bog "Ledelse er ikke raketvidenskab". Den forklarer alle principperne til bunds og man bliver klogere eller får opdateret noget som man måske har glemt.

Jeg er så glad for jeg fik lov til at deltage i foredraget for jeg beundre virkelig Hr. Møller rigtig meget og lige da jeg ankom spurgte jeg faktisk om han ikke ville skrive i de fem bøger jeg nu har af ham. Han blev lidt overrasket over at jeg næsten havde alle dem han har skrevet, så han satte sig ned og skrev i dem alle sammen. Jeg mangler faktisk kun tre for at samlingen er komplet.







Hvis der er nogen derude i Danmark der ligger inde med bogen "Operation Bøllebank" så må I meget gerne kontakte mig for jeg vil rigtig gerne have fat i den bog. Den er total umulig at støve op uanset hvor jeg henvender mig.

Har du muligheden for at komme til foredrag med Lars R. Møller så synes jeg du skal give det en chance og få en på opleveren.

Medic out.

Ingen kommentarer: