tirsdag den 27. januar 2015

Minestrone a la Ingrid


I går aftes prøvede jeg for første gang nogen sinde at lave suppen minestrone fra bunden. Det var for at prøve noget nyt og for at skåne min venstre kæbe hvor jeg har fået trukket en visdomstand ud. Havde dog ikke regnet med at suppen ville blive så bastant og smage så godt.

Jeg fandt opskriften i bladet Hjemmets bedste MAD, som man kan købe i diverse dagligvarebutikker overalt i Danmark. Det koster den nette sum af 19,95. Har en del af dem efterhånden og synes der er rigtig mange gode opskrifter i dem.

Har added to ting mere til opskriften da jeg ikke bruger hvidløg i madlavningen. I stedet bruger jeg forårsløg og så havde jeg mega lyst til porre.

Med al den snitten og skæren i små stykker så skal man starte en time før man regner med ellers så skrider aftensmaden fra en. Plus jeg forkogte grovrisene i 15 minutter og puttede dem i suppen da den var parat til at stå og småkoge i 20 minutter.

Jeg brugte faktisk slet ikke salt eller peber til at smage suppen til for det havde den ikke brug for. Den er rigtig god at lave på en rocker kold dag.


Ingredienser:

2 løg (her brugte jeg 1 stort rødløg)
2 gulerødder (her brugte jeg 6 mellemstore gulerødder)
1-2 persillerødder eller 150 g knoldselleri (her brugte jeg 150 g knoldselleri)
150 g røget bacon (her brugte jeg 200 g)
2-3 fed hvidløg
1 dåse hakkede tomater (med chili)
ca. 1 liter bouillon eller vand (her brugte jeg 1 liter vand med 2 små pakker grøntsagsbouillon)
100 g grønne linser
1-2 dl kogte ris (her brugte jeg 1 dl fuldkornsris og det var rigeligt)
ca. 2 tsk. groft salt friskkværnet (det havde suppen ikke brug for)
peber (det havde suppen ikke brug for)
2 porre 
3 forårsløg
2-3 skvæt chili olie til at stege bacon i

Tilbehør:
1 glas grøn basilikumpesto
evt. brød 1 grov flute

Fremgangsmåde:

Gør bouillonen klar ved at blande vand og bouillon pakkerne og lad den stå.

Kog risene i halvdelen af den tid de skal have og sæt dem til side.

Rens grøntsagerne og skær dem i små stykker.

Skær bacon i små terninger, og steg dem gyldne i en tykbundet gryde. Tilsæt grøntsagerne og lad dem simre sammen i et par minutter.

Tilsæt tomater, bouillon, linser og ris. Lad suppen småkoge i ca. 20 min., til linserne er møre. Smag til med salt og peber hvis der er brug for det.

Server med flute.





Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: