torsdag den 8. januar 2015

Anmeldelse af Skyggehævn

Bagsiden fortæller:
"Hvor vover I!" Åmandens hvide krop springer op ad vandet. Raseriet koger i hans blik. Kirse ligger stadig gispende på jorden. Jeg forsøger at vride de sorte orme af hende, men for hver orm, jeg river af, griber to nye fat i hende. 
"Hvor vover I at stjæle mine kone!" Åmandens råb runger gennem træerne. "Og hvor vover du at prøve at flygte..." Han bøjer sig ind over Kirse. Ormene giver en hvæsende lyd fra sig, mens de strammer grebet om hendes hals. Kirse hiver efter vejret. Hendes ansigt bliver mere og mere blegt. "Stop det der!" råber jeg. "Du dræber hende!"

Birke og Rosa er rejst tilbage til Tørveby for at befri deres søster. Kirse. Men Åmanden giver hende ikke fra sig uden kamp. Hjemme venter også Malte, og snart står Birke over for sit livs sværeste valg. Vil hun fortælle Malte sandheden eller miste ham for altid?








Anmeldelse:
Hmm hvis jeg skal være helt ærlig så havde jeg håbet på at denne her bog ville være bedre end den var. Fra mit synspunkt så var det lidt af en rodebunke fra start til slut og det er ærgerligt når den kunne være det perfekte punktum på triologien om elverne.

Birke er som altid hovedpersonen i bogen og hendes kærlighedsforhold går slet ikke godt. Hun vil SÅ gerne have Malte resten af sit liv, men omstændigheder i hendes familieliv gør det praktisk talt umuligt for hende at være sig selv og hun må lyve i øst og i vest for at holde styr på sit liv.

Rosa er stadig den samme som hun hele tiden har været udover at hun nu bærer 3 elvere i sin mave og dem er der kamp om fra både elversiden og Åmandens side. Hun har et valg at træffe og det bliver ikke lettere af at få af vide at hun kun vil være gravid i 6 måneder før hun skal føde.

Kirse er svær at hitte ud af, men jeg synes at Birke er lidt for naiv i at tro at hendes 16 år hos Åmanden ikke har gjort skade på hende. Plus så synes jeg det er lidt for fantastisk at hun bare kan stå ud af vandet og begynde at leve på jorden når hun har gælder på ryggen.

Azalea har ændret sig markant efter sit korte ophold hos elverne og jeg bryder mig faktisk ikke så meget om hende. Det virker sådanne lidt for påfaldende at hun kommer tilbage for at overtale Rosa til ikke at få en abort. Hun er en bifigur som der ikke bliver brugt meget tid på.

Åmanden er denne gang i fuld vigør og vil gøre alt for at få fat i Rosas børn og slippe af med Kirse. Jeg kan rigtig godt lide den måde Nicole Boyle Rødtnes har fået ham integreret i omgivelserne omkring de fire søstres hjem i skoven. Han raseri og hans kampegenskaber fik det løbe mig koldt ned af ryggen. Han er ikke én man skal udfordre medmindre man er sikker på at vinde.

Bogen er skrevet af Nicole Boyle Rødtnes. Den er udgivet på Forlaget Alvilda og kan købes i landets boghandlere til 199,95 kr. 2/5 stjerner. Anmeldereksemplar fra forlaget.

Ingen kommentarer: