onsdag den 23. april 2014

Chili Con Carne uden hvidløg


I går lavede jeg en fremragende chili con carne uden hvidløg til aftensmad. Helt fra bunden. Uden at have prøvet det før. Det er aftalen med ham den dejlige der fik mig i sving med den. Brugte Jamie Oliver's: Alle Kan Lave Mad som jeg har haft stående i mange år på hylden uden egentlig at bruge den. Den havde vundet lotteriet og det var virkelig en vinderret.


Grunden til at retten er lavet uden hvidløg er at ham den dejlige ikke kan tåle det og vi har fundet ud af at det faktisk ikke gør den store forskel når vi laver mad. I denne her chili con carne er der så mange smagsindtryk som står i kø for at få lov til at gøre opmærksom på sig selv at du bare sidder og tænker wow.

Jeg skal lige huske at sige at der er ca. 30-35 minutters forberedelsestid inden gryden står og snurrer på kogepladen, det er mere hvis man har en deadline til hvornår aftensmaden skal være klar. Jeg startede kl. 1620 og serverede det hele med ris og flute kl. 1805. God planlægning giver en god madoplevelse.

Ingredienser til 6 personer:

2 løg
2 fed hvidløg
2 gulerødder
2 stængler bladselleri
2 røde peberfrugter (her brugte jeg en rød og en gul peber)
Olivenolie
1/2-1 tsk stødt chili (her brugte jeg 2 af vores egen tørrede chili som blev knust i kaffekværnen)
1-2 tsk alm knust chili (det fik også en omgang i kaffekværnen)
1/2 tsk cayennepeber (her brugte jeg 1 tsk)
1 stor tsk stødt spidskommen
1 stor tsk stødt kanel
Havsalt og friskkværnet sort peber (alm. groft salt og en peberblanding fra Santa Maria)
1 dåse (400 g) kikærter
1 dåse (400 g) røde kidney-bønner
500 g hakket oksekød (her brugte jeg 800 g)
1 bundt frisk koriander
2 spsk balsamico (her brugte jeg rødvinsbalsamico)
400 g basmatiris (da vi kun er 2 personer brugte jeg 250 g grove basmatiris)
1 limefrugt
5 dl yoghurt naturel (her købte jeg en lille bøtte cultura naturel som man ellers spiser med mysli)
2 1/2 dl guacamole

Fremgangsmåde:

Pil løgene og hak dem fint. Skræl gulerødderne og hak både dem og bladselleristænglerne og peberfrugterne groft. Sæt en stor gryde over ved jævn varme. Kom 2 skvæt olivenolie og de hakkede grøntsager i. Tilsæt krydderierne, inklusiv salt og peber og svits det hele under jævnlig omrøring i 6-7 minutter til grøntsagerne er bløde og netop har fået lidt farve.

Tilsæt og rør de afdryppede kikærter og kidney-bønner samt dåsetomaterne i. Tilsæt det hakkede kød. Fyld en af de tomme dåser med vand og hæld det ved og rør rundt. Nip korianderbladene af stilken; læg bladene i en lille frostpose i køleskabet til senere brug og hak stilkene fint. Kom de hakkede stilke i saucen sammen med balsamicoen, rør rundt og bring saucen i kog igen. Skru ned for varmen og lad saucen simre under et ikke helt tætsluttende låg i ca. 1 time under jævnlig omrøring.

Sæt gryden på bordet eller øs retten op i portionsskåle. Skær limefrugten i både og sæt skåle med limebåde, yoghurt og guacamole frem. Jeg dryssede gryden med korianderbladene og serverede retten med vilde basmatiris og groft flute.








Jeg fandt ud af at jeg i denne her store gryde på vist nok 6-8 liter har mad til i alt 3 dage så det er bare om at bruge fantasien på hvad man kan servere istedet for ris. Tror jeg vil prøve med bagte kartofler og se hvordan det spænder sig an og til sidste omgang i morgen kan det være jeg laver det om til lasagne.

Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: