tirsdag den 25. februar 2014

Historiens vingesus på Ravnsborg


I dag var jeg ude og køre en god dejlig tur sammen med mine forældre i det skønne solskin. Vi var først i Nakskov og gå lidt rundt for derefter at spise en lækker frokostplatte på cafeteriaet Lido som ligger i midten af byen. Da vi kørte hjem så kørte vi en anden vej end vi plejer og min far tog turen forbi Ravnsborg Bakker.

Han spurgte og jeg havde været den vej før og det måtte jeg jo svare nej til. Har godt nok hørt om Ravnsborg og borgen der lå der i Middelalderen. Historikeren fra Nykøbing Falster Middelaldercenter har på et tidspunkt medvirket i en udsendelse om stedet og det var meget spændende.

Nå men de trapper som I kan se på billedet det var dem som min far og jeg drog op af for at komme til toppen og se hvad der var tilbage af Grev Johan de Mildes bygningsværk. Der var en helt vild fed udsigt og for fjender ville det næsten have været umuligt at indtage borgen.

I får lige historien om stedet fra Wikipedia:

Ca. 1330 byggede Grev Johan den Milde, også kaldet Johan af Plön eller Johan af Holsten, borgen Ravnsborg på stedet. I 1347 kapitulerer Grev Johan og Valdemar Atterdag overtager borgen, hvorefter han afhænder borgen og lenet til adelsmænd. I år 1387 køber Kong Oluf 2. dele af Ravnsborg og det tilhørende len. Dronning Magrethe I erhverver resten af borgen i år 1400 og den bliver bolig for kongelige lensmænd indtil 1510, hvor borgen nedrives og bruges som byggemateriale andre steder.

Borgbanken hæver sig 18 meter over havet, og den var tidligere en holm, så for at komme til borgen måtte man over en 200 meter lang pælebro. Den over 100 meter lange og 50 meter brede borg var omgivet af en ringmur af tegl.

Borgen har givet navn til den senere Ravnsborg Kommune.









De sidste to billeder viser hvordan voldgraven ser ud. Der er ikke så meget vand i, men hovedformålet med at sørge for at der ikke kom fjender ind virkede vist efter hensigten. Min far og mig måtte i ihvertfald skrå over hvor der ikke var vådt og gå helt inde ved kanten af bakken indtil vi kom til trapperne for at komme op til toppen.

Jeg synes det var en fed ide min far fik sådanne at vise mig Ravnsborg da han ved jeg er historie interesseret og elsker at besøge historiske steder.

Medic out. 

Ingen kommentarer: