mandag den 19. august 2013

Min far er den bedste i verden

Har i dag været en tur i Næstved sammen med min søde dejlige far. Vi endte i Bilka hvor vi kiggede lidt rundt efter at have suset Biltema rundt efter en vare som desværre var i status "mangler i øjeblikket".
I Bilkas bog afdeling fandt vi følgende bog som min far købte en af til os hver:


Den kostede ikke en herregård og efter jeg havde bladret lidt i den så var jeg overbevidst om at den måtte jeg eje. Ved godt at jeg har svoret ikke at købe bøger i supermarkeder, men den holdning har jeg måtte slække lidt på når prisen kun var 49 kr. Denne her bog kan kun være bedre end Gamle sagn, skrøner og historier fra Bornholm som jeg har købte på Bornholm og som skuffede mig rigtig meget. Så jeg glæder mig til at komme i gang med læsningen når jeg har overstået de 5-6 bøger der ligger foran den.

Bagsiden fortæller:
Sol, sommer og sild er det de fleste forbinder med Bornholm, den idylliske klippeø ude i Østersøen. De røgede sild kan man stadig få, og solen og sommeren er stadig skønne på Bornholm. Men øen er et besøg værd på alle årstider.

Oplev Bornholm er en natur- og kulturhistorisk guide til en helt speciel del af Danmark. Den informative tekst giver masser af ideer til udflugter på øen, og de mange smukke fotos giver en godt forhåndsindtryk af kendte og ukendte serværdigheder. Bogen henvender sig både til weekendturisterne og til dem, der opholder sig på øen i længere tid. Selv de, der regelmæssigt besøger Bornholm, vil opdage nye sider af øen.

Bogen beskriver nemlig ikke kun de velkendte serværdigheder - rundkirkerne, Hammershus, rokkestenene, Almindingen, købstæderne, Dueodde, fiskelejerne og Christiansø - men også de ukendte og oversete serværdigheder. Blandt andet en række knapt så kendte og gådefulde oldtidsminder, samt små, fredede naturområder som de mystiske kraterrøser i Salene Bugt ved Gudhjem og Svartingedalen, en sprækkedal ved Rutsker.

Oplev Bornholm er en praktisk guidebog med turforslag og oplevelser for enhver smag, men den giver også et nærgående portræt af klippeøens særpræg. Efter de indledende kapitler, hvor Bornholms specielle natur- og kulturforhold omtales, gennemgår bogen på en inspirerende måde øens spændende  og vigtige serværdigheder. Sidst i bogen findes praktiske oplysninger om serværdighedernes åbningstider, en ordliste og adresserne på de lokale turistkontorer.

Bogens forfatter, Søren Olsen, en en erfaren forfatter med en lang række guide- og serværdighedsbøger bag sig. Han arbejder desuden som fagbogsredaktør, skriver hver uge for flere dagblade via Dagbladenes Bureau og udarbejder beskrivelser af fredede områder til Danmarks Naturfredningsforenings hjemmeside.

Medic out.

Ingen kommentarer: