onsdag den 10. juli 2013

Anmeldelse af Skyggen

FBI-agent Smokey Barrett er på randen af selvmord, efter hendes mand og datter er blevet myrdet af den seriemorder, hun jagtede. Mens hun kæmper for at finde en grund til at leve videre, bliver hun kontaktet af en morder der er farligere og mere udspekuleret end nogen anden hun har jagtet. Manden er overbevidst om at han er Jack the Rippers efterfølger, han har brug for Smokey for at opnå sammen legendestatus som sin berømte forgænger. Og han er klar til at gøre alt for at motivere Smokey og hendes team i jagten på ham. Men hvor begynder man, når man jager en morder, der er så uhåndgribelig som Skyggen?

Jeg er blevet anbefalet at læse denne her bog af en af mine gode venner som mente at det lige var noget for mig. Han mente også den var utrolig blodig og måtte vist selv opgive at læse den færdig.

Well jeg må give den 5 stjerner for den er fantastisk, den er blodig og den kommer virkelig ind under huden på dig.

Man følger FBI-agenten Smokey Barrett som har ligget underdrejet i 6 måneder efter hun har været i kampolage med en seriemorder som myrdede hendes mand og datter for øjnene af hende en sen nattetime plus han skamferede hendes venstre side af ansigtet med et langstrakt ar fra en kniv og brændte hende med cigar og legede med kniv på resten af hendes krop. Smokey er i limbo og kan ikke rigtig komme ud af sorgen over hendes tab.

Hun er leder af afdelingen for voldsforbrydelser i Los Angeles også kaldet "Dødscentralen" og en dag tager hun ind for at besøge sit team. De er en specielt udplukket flok af Smokey og de har alle deres små særheder og tonen er rå og hård mellem dem. På trods af at man skulle tro at de faktisk ikke bryder sig om hinanden så er de alle sammen venner og en slags familien som passer på hinanden.

Callie er en rapkæftet rødhåret pige som er ligefrem med en god bidende humor, Alan er en enorm afroamerikaner som er beskrevet som en kæmpe der er kan få den mest hærdede morder til at bryde sammen ved at kigge på ham, men han har et hjerte af guld og så er han ihærdig når han går bevismateriale igennem, James er en af de mest irriterende og utiltalende personer på denne jord. Han kan gøre hvem som helst gal i hovedet, men han er også strålende dygtig og eminent til at se ind i tankerne på en morder, så kommer vi til den sidste unge mand som støder til teamet da jagten er ved at gå ind. Han hedder Leo Carnes og er IT-specialist og han får virkelig sin sag for for han er helt grøn i sit job inden for FBI. Smokeys bedste veninde Annie King bliver myrdet og nu er det op til Smokey at tage sig sammen og hjælpe teamet med at jagte hendes morder og tage sig af Annies datter Bonnie som morderen lod overleve med de værste ar på sjælen.

Jack Junior som er vores morder er bestaltisk og ihærdig i at holde teamet på sporet af ham, så ihærdig at han invaderer deres privatsfære for at holde dem til ilden. Jeg sad længe med en fornemmelse af at Jack Junior måtte være en som vi var blevet introduceret til i løbet af historien og da det endelig kom frem i lyset hvem han var så tænke jeg "ja hvorfor ikke". Der sker ting og sager i bogen som gør at man bare vil læse videre og videre og videre til man er færdig med den. Mordene er ganske enkelt blodige, volden der bliver brugt er udefinerbar ond og hvis man ikke kan tåle at læse om blod og vold om aftenen så skal man kun læse bogen i dagslys. Slutningen svarer til resten af bogen og Smokey bliver sat over for sit sværeste valg for at redde nogen hun elsker.

Bogen er skrevet af forfatteren Cody McFadyen og udgivet på forlaget Turbulenz. Den kan købes hos boghandlerne til 249,95 kr.

Mit eksemplar i pocket udgave er købt hos DSB 7-eleven kiosken til vist nok 99,95 kr. 5/5 stjerner.