onsdag den 12. juni 2013

Anmeldelse af Den Danske Lokkedue

Den tidligere krigsreporter Ketil Brandt er bandlyst i dansk dagspresse efter et hårdhændet sammenstød med en spindoktor. Han er på vej til bryllupsfest i Sarajevo, da han får en uventet opringning fra politiet i Ljubljana. Ketils gamle ven Michael Jensen er blevet fundet dræbt, og mod bedre vidende takker Ketil ja til at hjælpe politiet med opklaringen.

Snart viser det sig dog, at Ketil bliver brugt som en brik i et livsfarligt spil  med tråde til menneskehandlere, korrupte samfundsspidser - og den kvindelige danske håndboldstjerne Helle Madsen.

For at slippe ud af fælden indleder Ketil et risikabelt parløb med den smukke slovenske journalist Ines Sivonik. Med flere forfølgere i hælene kæmper de to kamp mod tiden for at komme til bunds i den chokerende virkelighed bag mordet på Ketils gamle ven.

Dette er en bog om menneskehandel, korruption og trafficking på Balkan. Handlingen svarer super fint til det der står på bagsiden og den holder hvad den lover.

En super spændende historie fra start til slut og jeg nød virkelig at det foregik i Slovenien med afstikkere til blandt andet Bosnien og Kroatien.

Ketil Brandt bliver uden sit vidende lokkedue for det slovenske politi og SOVA (Sloveniens svar på en efterretningstjeneste) for at finde bagmændende til mordet på hans gamle ven Michael Jensen der var lastbilschauffør for den store detailkæde SANJE og bagmændende til den menneskehandel af blandt andet kvinder fra Moldavien der skulle bruges som prostituerede.

Flowet i historien var rigtig god og den toppede med det klimaks som man næsten havde forventet. Jeg synes dog Henrik Brun kom lidt for let hen over slutningen, men sådanne er det jo nu en gang med mange krimier. Der var lidt slåfejl i bogen og det kan godt være en smule irriterende når du sidder og virkelig lever dig ind i historien. Alt i alt så kan jeg virkelig godt anbefale den til andre læsere der gerne vil læse noget andet end det sædvanelige som står på krimihylden.

Bogen er et anmelder eksemplar fra Forlaget Turbine som jeg fik på Krimimessen i Horsens.
Forfatteren er Henrik Brun og bogen kan købes i landets boghandlere til 299,95 kr. 4/5 stjerner.