onsdag den 20. februar 2013

Anmeldelse af Laya

"For hver retning du går, for hvert valg du foretager, vil der i en anden verden være én magen til dig der gør det modsatte. Sådan har det altid været. Der findes et utal af parallelle verdener. Nogle af dem ligner vores til forveksling, mens andre ikke engang er befolket af mennesker"

Laya stammer fra en verden befolket af troldmænd og drager, hvor magien er i højsædet. En række begivenheder fører dog til, at hun ved et uheld ender i vores verden, i det moderne Glasgow.
Her må hun lære at forstå en verden, der ikke kender til magi, samtidig med at hun må forsøge at finde vej hjem. En udfordring som både kræver mod, opfindsomhed og tillid til det fremmede.

Da jeg blev spurgt af forfatteren Jon Brændsgaard Toft om jeg ikke havde lyst til at læse hans nye bog så slog jeg til med det sammen specielt da han solgte mig bogen med en talende kat og magi. Jeg har ikke læst nogle af hans andre bøger så jeg anede ikke hvad jeg kastede mig ud i.
Bagsiden lød rigtig spændende og forsiden lovede mig al den magi og historie som jeg håbede bogen ville give mig.

Men nøj jeg synes den var tung at komme igennem, ihvertfald den første del af bogen hvor du bliver introduceret til Laya og hendes historie om hvorfor hun er ude i ørkenen og skal finde troldmanden Sarim den Vise for at advare ham mod Dem som Bringer Orden. De vil have fat i noget som Sarim den Vise har gemt i Wertib, en by tæt på ørkenen og de vil gøre hvad som helst for at få fat i hemmeligheden.

Laya er halv troldmand, hårfør, eventyrlysten, modig, videbegærlig og helt nede på jorden. Hendes rejse fra troldmandskolen til Wertib til Glasgow er noget af en rejse som andre nok ikke ville kunne klare. Hendes bedste ven er den talende kat Fritz og han er fantastisk. Dog savner jeg ham i lidt af den sidste del af historien og det er synd for han passer så godt sammen med Laya og ikke i hans skov ved troldmandskolen.

Jeg kan slet ikke begribe hvorfor der skulle dværge med ind i historien, de er mere fyld end noget andet og det er synd.

Benjamin bor i Glasgow sammen med sin syge mor. Han møder Laya og Fritz på markedet, hvor Laya skal lære at begå sig mellem os i vores verden plus hun bliver nødt til at lære sproget (dog med lidt hjælp fra en magisk besværgelse). Her kan man virkelig godt mærke det slår gnister mellem de to og det er ikke overraskende at Laya bliver inviteret hjem til Benjamin og bliver der sammen med Fritz i al den tid de er i Glasgow.

Alt i alt synes jeg der er gode ting i bogen og ikke så heldige ting i bogen. Den skulle være skrevet til børn, men jeg tror at de får svært ved at kæmpe sige igennem den. Forfatteren er meget beskrivende og detaljeret når han skal forklarer noget. Det kvæler lidt historien. Laya og Fritz kan man ikke andet end elske og i og for sig også Benjamin som vil følge Laya til verdens ende. I den gode ende er bogen fuld af action, spænding og drama flere steder og det kan vi godt lide. Dialogen er ikke altid den mest interessante og nogen gange har jeg da kigget op fra bogen og tænkt: Nå okaye, godt så.

Bogen er et anmeldereksemplar, udkommet på Forlaget Mellemgaard og kan købes hos landets boghandlere til 199,95 kr. 2/5 stjerner.