fredag den 9. november 2012

Valnøddebrød med appelsin og timian

Jeg har i dag haft rigtig travlt med at gøre lejligheden klar til mine venner som jeg skal på BogForum sammen med i morgen lørdag og vores fælles spisning bagefter hos mig.

Da jeg manglede brød så besluttede jeg mig for at prøve en ny opskrift og nøj hvor smager brødet godt.
MMM MMM MMM :-)

Som overskriften siger så er det Valnøddebrød med appelsin og timian og det ser sådanne her ud efter 3 timer i hævekurv og 1 times hævning uden hævekurv (derfor alt melet på det):




Opskriften er som følger:

1 stort eller 2 små brød

1 dl appelsinjuice/ -saft
2 dl vand
25 gram gær
2 tsk sennep
2 tsk mørk malt (kan købes i helskost forretninger)
2 tsk groft salt
1 spsk honning
1 spsk olivenolie
400 gram italiensk hvedemel (jeg brugte 00 som kan købes i Netto)
150 gram rugmel
1 tsk frisk eller tørret oregano
1 tsk frisk eller tørret oregano
75 gram groft hakkede valnøddekerner

Fremgangsmåde:

Rør appelsinjuice, vand, gær, sennep, malt, salt og olivenolie sammen i en skål og lad det stå i 12 minutter. Efter 12 minutter tilsættes krydderierne og nødderne i blandingen og herefter hvedemel og rugmel hvorefter dejen æltes godt sammen. Gerne i 12 minutter. Lad dejen hvile tildækket i 1 time.

Form et brød af dejen og sæt det på en bageplade med bagepapir. Kom lidt mel på toppen og lad dejen efterhæve i ca. 4 timer.

Forvarm ovnen til 250 grader med en bradepande i bunden. Sæt brødet i ovnen, kom lidt vand (1 dl) i bradepanden og sluk ovnen i 5 minutter. Tænd den igen på 200 grader og bag brødet i ca. 30 minutter (25 minutter, hvis det er to små), til det er sprødt og mørkt. Er du i tvivl, så vend brødet og mærk efter, om det er sprødt og lyder hult i bunden.

Når det er kølet en lille smule af så put det i en pose, det vil forlænge brødets friskhed og krummen vil være friskbagt længere :-)

Enjoy.

Medic out

Ingen kommentarer: