torsdag den 11. oktober 2012

Anmeldelse af Spillets By



Bagsiden fortæller:

Kimo bor sammen med sin familie i Urban Vertikali, en verden, hvor indbyggerne har været tvunget til at bygge virtikalt op i luften. De fattigste bor nederst, de rigeste øverst og der er ingen kontakt imellem de forskellige niveauer. Da det årlige realityshow, Rangstigen, skydes i gang, opdager Kimo til sin forfærdelse, at hun er en af deltagerne. Godt nok er hovedpræmien et liv i rigdom på øverste niveau, men da Kimo i forvejen bor på det næstøverste har hun umiddelbart intet at vinde, men alt at tabe. For vinder du ikke, dør du ?







Anmeldelse 
Jeg blev meget glad da Lise Bidstrup kontaktede mig for at høre om jeg havde lyst til at læse hendes bog og lave en anmeldelse af den.

Bogen er godt skrevet, sproget er flydende og så har den også humor. Det er svært ikke at kunne lide Kimo som har en rebel i sin mave. Hun vil rigtig gerne have magthaverne ned fra deres elfenbenstårn og gøre noget ved de forfærdelige og trange kår som nogen af beboerne lever under i Urban Vertikali. Hun har en blog på en "glemt" server hvor hun skriver sin frustrationer over systemet.

Kimo bliver ufrivilligt meldt til det årlige realityshow "Rangstigen" og her er det kun vinderen der overlever. Det er ikke noget som Kimmo selv har gjort, men hun beviser sit værd igennem alle de prøver hun bliver sat på. Hun møder modstand og inden længe er hun jaget vildt fra nogle af de andre deltagere.

Der er dog lige knægten Urn fra "Grå Zone" som hun bliver vild med og de hjælper hinanden når de kan.

Slutningen kan man jo næsten gætte meget tidligt inden i bogen og det er lidt synd. Opbygningen af Urban Vertikali er overraskende og ikke hvad jeg havde forventet.

Nu er det sådanne at jeg har set "Hunger Games" på dvd en enkelt gang, har solgt utallige af bøgerne til læselystne unge mennesker da jeg arbejdede i boghandlen og her må jeg sige at det virker lidt utopi at Lise ikke har hørt noget om den hverken på bog eller film.

Handlingen er lidt for meget en kopi af "Hunger Games", jeg kan ikke rigtig tro på at der er nogen læselystne mennesker ude i verden der ikke kender noget til "HG".

Men alt i alt en god bog som godt kan være meget svær at ligge fra sig når først man er kommet i gang og bare skal vide hvad der nu sker med Kimmo og de andre deltagere i "Rangstigen".

Bogen er et anmeldereksemplar og udgivet på Forlaget Høst & Søn og forfatteren er som sagt Lise Bidstrup. Den kan købes hos landets boghandlere til 199,95 kr. 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer: