onsdag den 19. september 2012

Hjemmebagt citronmåne


Jeg har lovet drengene at jeg ville bage kage til vores gruppemøde i aften og det gjorde jeg så i går. Det blev til en CITRONMÅNE med et skvæt appelsin. Opskriften er taget fra Samvirke Juli 2012 og da jeg ikke har smagt den endnu kan jeg ikke sige om den smager godt.  Men det får jeg svar på i aften.

Opskriften er som følger:

175 g smør
175 g sukker
3 æg
250 g mel
1 tsk. bagepulver
Revet skal fra en citron

100 g sukker
2 citroner
1 appelsin
Flormelis

Fremgangsmåde:
Pisk smør og sukker hvidt, tilsæt æggene et ad gangen, derefter blandes mel og bagepulver i samt revet skal fra en citron. Put dejen i en smurt springform og bag ved 175 grader i 1/2- 1 time. Vend kagen ud og køl af.
I en lille gryde smeltes de 100 gram sukker med saften fra en citron og en appelsin til sirup. (Den sidste citron skal bruges til glasur.) Hæld siruppen over kagen og lad den stå og trække, men der laves en tyk glasur af flormelis og citronsaft. Man kan farve glasuren med frugtfarve, hvis den skal være gul.

Jeg gjorde det at jeg rev skallen fra en citron og en appelsin og blandede det med en smør-flormelis glasur som jeg havde lavet med lidt kogende vand (ellers var den aldrig blevet så dejlig tyk).
Før jeg lagde glasur på så smurte jeg kagen med der der skulle være siruppen omkring 6 gange og lod kagen stå i køleskabet hele natten for at trække før glasuren kom på.
I selve kagen er det også skal fra en halv appelsin for at bryde citronen lidt. Jeg lod min kage bage i ca 55 minutter for så var jeg sikker på den var klar.

Rettelse til bagetiden: den skulle kun have haft ca. 40 min for den var blevet en lille smule tør, ikke meget, men lidt.

Enjoy

Medic out.



1 kommentar:

Eeyorenyk sagde ...

Jeg kan ellers ikke lide citronmåne, men en hjemmebagt én af slagsen er simpelthen fantastisk. Jeg bruger den fra Claus Meyer og mums - Den er bare perfekt den kage! <3

Uh, det bliver super hyggeligt med et lille smut til det svenske i november. Glæder mig til at se dig igen, og til at se udstillingen. Jeg tror det bliver super interessant. :)