onsdag den 26. september 2012

Anmeldelse af Skeletter i Skabet 1: Dødsbørn

Bagsiden fortæller:

"Hvad sker der?" spurgte William. Han holdt lampen ud over broen. "Jeg synes, jeg så noget i vandet." Jeg kiggede ned i det grumsede kloakvand. Jo, der var en skygge.
"Kom væk med det samme!"
Jeg drejede hovedet for at spørge hvorfor, men blev afbrudt af et højt plask. Kolde dråber sprøjtede ned over mig. Et langt dyr skød op af vandet. Kroppen var som en slanges, mens dens hoved var omkranset af en manke af brusk. Slangen åbnede munden, så de skarpe tænder blev synlige. Jeg tabte hammeren i vandet.
Hvad ville du gøre, hvis du skulle tilbringe et år af dit liv i stinkende kloakker med rotter og giftige blåslanger? Det spørgsmål må den 15 årige Davie stille sig selv, da han er så uheldig at trække kloakpasser som læreplads.
Ikke nok med at jobbet er klamt, Davie opdager også, at hans læremester skjuler en frygtelig hemmelighed i sin kælder. En hemmelighed, som udgør en trussel mod hele byen, og som får store konsekvenser for Davies liv.



Anmeldelse:
Da jeg læste bagsiden af bogen blev jeg meget nysgerrig for den pirrede til min indre bognørd med løftet om en super god ungdomsbog.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg er vild med den eller om det bare er en okaye bog for der er så mange spørgsmål som trænger sig på.
F.eks. hvilken tidsalder er vi i?? Har de overhovedet el?? Hvad er det for et samfund vi er dumpet ind i??
Det er helt sikkert en drengebog og det er godt for der findes ikke så mange gode drengebøger på markedet som drengene gider læse. Der er cliffhangers og en masse ubesvarede spørgsmål som man ikke får svar på da den fortsættes i bog 2.
Dødsbarnet Temate hos Williams læreplads-forældre er en sød lille størrelse og man kan ikke lade være med at kunne lide hende hele vejen igennem bogen.
Det kan godt være at William ikke kan lide at være kloarkpasser, men der er trods alt lidt spænding i hverdagen ned i mørket og det kan godt være en smule irriterende at læse hans "Eii jeg gider altså ikke for det er for kedeligt" når nu han faktisk oplever en del dernede som han måske ikke havde troet han ville. Men sådanne er det vel med teenagere og deres jagt på spændende udfordringer.
Og hvad i alverden har Williams bedste ven Gawin gang i af skumle ting og sager for sin bror?? Man hører lige om at han skal hjælpe og så hører man ikke mere. Hmmm.
En lidt pussig ting er slægtsskeletterne som fortæller en om hele ens slægtshistorie når man er klar til det og som forlanger at man kommer og hører på dem når de mener at man har rodet eller er ved at rode sig ud i noget snavs. De er i alle hjem og William er en smule skræmt for det som befinder sig hos hans læremester.
Vil helt sikkert anbefale den til drenge som gerne vil have lidt spænding i det de læser for det er en god fantasy bog.

Jeg glæder mig til at se om bog 2 besvarer nogle af mine spørgsmål.

Min bog er et anmelder eksemplar som jeg har fået fra Forlaget Facet, forfatteren er Nicole Boyle Rødtnes. Den kan købes hos landets boghandlere til  149,95 kr. 3/5 stjerner.

Ingen kommentarer: