søndag den 1. juli 2012

Dublin onsdag den 20 juni

Onsdag morgen efter morgen maden tog jeg ud for at finde en gratis tour på 3 timer som jeg havde læst om på en pamplet på hotellet.

Det var Sandemans New Europe som stod for touren og jeg glædede mig til at få rigtig meget af Dublin at se som jeg nok ikke ville have fået set på egen hånd. De har tours i 12 andre byer rundt om i verden og alle deres guides kender historien omkring den by som de viser rundt i.

Vi skulle mødes ved City Hall og der dukkede faktisk rigtig mange op kl 1100 og det var lidt overraskende, men super fedt.

Vores guide hed Eleanor og hun var super super sej og så vidste hun faktisk alt hvad der var at vide om Dublins historie plus med hende tog turen 4 timer, det var fedt.



















Her er en lille liste over hvad vi så sammen med hende:

  • City Hall
  • Dublin Castle
  • Castle Gardens
  • Chester Beatty Library
  • 40 steps (en hjemsøgt trappe)
  • Dublins Medieval Walls
  • Leinster House (Det Irske Parlament)
  • Christ Church Cathedral 
  • Viking Remains
  • Trinity College
  • U2's Hotel (The Clarence Hotel)
  • U2's første spillested (Project Arts Centre)
  • Pause i Temple Bar området
  • Varm kakao på Brick Alley Café
  • Ha'penny Bridge
  • O'Connell Bridge (den er bredere og mindre en nogen bro i verden)
  • George Bernard Shaw hus
  • Molly Malone skulpturen
  • National Gallery of Archeology
  • National Library
  • St. Stephens Green v/ Famine Skulpturen

Til sidst fik vi et foredrag om Irlands kaotiske historie.

Glemte lige at pointere at Eleanor til sidst sagde at vi gerne måtte give dem et tip når turen var overstået, hvis vi synes det var berettiget. En af de andre turister fortalte mig at han havde spurgt hvad de synes de skulle have for turen og svaret var at guiderne mente at den var 10 euro værd. Da jeg var på budget så gav jeg Eleanor 5 euro for det var en super fantastisk oplevelse at se og høre hende tale om alle de ting vi så.

Efter 4 timers tur var det slut, men vi fik tilbuddet om at vi kunne komme med på O'Niell's Pub og få frokost til en favorabel pris af 10 euro. Da jeg var hundesulten så sagde jeg ja tak og tog med et par stykker hen og fik dejlig meget sen frokost.

City Hall

City Hall

Dublin Castle

Oversigt over Dublin Castle

Dublin Castle

Castle Gardens

Chester Beatty Library

40 steps
Christ Church Cathedral


Viking remains

At ligge i ske på vikinge vis :-P

The Clarence Hotel som U2 ejer

U2's første spillested

Varm kakao med marshmellow

Ha'penny bridge igen igen

Det Irske Parlament

Famine skulpturen i St. Stephens Green park igen igen 

Mmmm mad og det smagte super godt

O'Niell's


Efter frokosten var klokken så blevet omkring 1730 og jeg sagde farvel og gik ud til lidt mere sightseeing:

  • Molly Malone statuen igen igen
  • National Gallery of Ireland (malerier) (der var kun 1 etage åben pga ombygning)
  • Oscar Wilde statuen i Merrion Square park
  • Oscar Wildes Hus
  • Premiereministerens kontor (Taoisearch)
  • Sean O'Casey Bridge
  • Famine skulpturen ved floden Liffey på nord siden
  • Nassau Street
  • Leinster Street
  • Clare Street
  • West Merrion Square
  • Westland Row
  • E Lombard Street
  • St. Georges dock
  • Custom House
  • Samuel Beckett bridge
  • Talbot Memorial bridge
  • Butt bridge
Spørg lige om jeg var træt da jeg endelig kom hjem til hotellet og om mine fødder var ømme, well det var jeg og det var de :-D

Så jeg tog en total slapper med te og en enkelt øl på værelset samtidig med at jeg så fjernsyn.
Endnu en dejlig dag var overstået.

Medic out

Ingen kommentarer: