søndag den 18. september 2011

Videregående Befalingsmands Kursus

Det eneste billede af mig fra kursus med - 36 timers søvn på kontoen

VBK er IKKE et kursus man skal tage hvis ikke man har styr på taktik, føler sig usikker føringsmæssig og ikke har selvtilliden i orden.
VBK står for Videregående Befalingsmands Kursus i hjemmeværnet og det er her man som "grøn" kan få sergent vinkler på ved at løse opgaver/befalinger i Bevogtning og Kamp Fra Stilling og vise at man kan lede en gruppe i disse ting.
Jeg blev udfordret af en ven fra ABK (Alment Befalingsmands Kursus) tilbage i novenber 2010 og har egentlig gået og glædet mig til kurset, men min ven meldte fra ca en uge før kursusstart og jeg tog alene afsted.
Det er første gang jeg er blevet så udfordret som jeg blev i den uge jeg var afsted og tænkte rigtig mange gange i løbet af ugen "Hvad i alverden laver jeg her?"
Men med et løfte til mig selv om at jeg ville gennemfører uanset hvad gjorde at jeg gennemgik det hårdeste kursus for min krop og mig selv nogensinde.
Har aldrig i mit liv været så ked af det og følt mig så presset som jeg gjorde i den uge.
Da jeg ikke levede op til instruktørernes krav i Kamp Fra Stilling blev jeg prikket ud som "ikke bestået", men gennemført kursus.
Alt i alt var det min egen skyld at jeg ikke bestod, dels pga at jeg var så urutineret  med mine befalinger, min nervøsitet, mit humør var helt nede i kulkælderen pga kravene til os som jeg følte at jeg ikke kunne leve op til, min selvtillid og min tro på mig selv kom til udtryk i at jeg havde følelserne hængende ude på uniformen og jeg kunne bare slet ikke lede en gruppe som jeg skulle.
Men det har også været en lærerig uge hvor jeg har lært en masse om mig selv.
Alle de ting som jeg lærte om mig selv skal jeg nu til at arbejde med for at blive en bedre befalingsmand ellers kan jeg lige så godt aflægge mine vinkler.
Det andet store plus er at jeg mødte nogle fantastiske mennesker og de alle sammen var i min gruppe, vi var meget forskellige, men vi fandt alligevelle ud af at hjælpe hinanden når én havde det svært.
Har fået afvide at det næste kursus bliver på 14 dage med en uges pause indimellem og til det kan jeg meget hurtigt sige "nej ellers tak jeg springer over".

Alt i alt en blandet fornøjelse at være på kursus, men jeg kom ud af det med hovedet højt og en masse erfaringer i rygsækken.

Medic out

Ingen kommentarer: