fredag den 13. maj 2011

Jeg tager teten op med: Har du talt pænt til din ekspedient i dag??

Hej derude i cyberspace,

Har det sidste døgns tid tænkt meget over hvad Katja skrev på sin blog http://www.cautious.dk/.
Vi er til daglig kollegaer i en og samme boghandel og jeg må sige at jeg er lige så overrasket som hende over hvor UHØFLIGE vores kunder er når de kommer ind i butikken i Roskilde.
Jeg har været ansat i lidt over 3 1/2 år og jeg må sige at jeg dagligt overraskes over hvor dårlig kunderne er blevet til at være venlige over for den ekspedient der står og venter på at ekspedere.
Hvor er danskernes venlighed, høflighed og glæde blevet af???
Det kan ikke være rigtig at jeg som boghandler og ekspedient skal overfuses fordi en kunde har en monster dårlig dag, ikke har fået noget sex, har skændtes med manden eller børnene, hunden har skidt i sofaen eller WHATEVER.
Når du som kunde kommer ind i en butik så forventer du at få en god service, MEN det kan godt være svært når du står og bander og svovler og sviner den pågældende ekspedient til.
Hvis du absolut skal ud og handle så vær opmærksom på at os det står i butik faktisk har valgt at arbejde et sted hvor kundeservice, høflighed og ganske almindelig pli står meget højt på dagsordenen.
Hvis ikke I taler pænt til os, hvordan kan I så forvente at vi taler pænt til JER???
Det kan jo godt være at jeg også har en dårlig dag og måske når smilet ikke helt op til øjene, men jeg ville ALDRIG nogen sinde lade det gå ud over mine kunder uanset hvad.
Jeg har igennem mine utrolige mange år i branchen lært at smile på kommando og sige "hav en god dag" selv om det ikke lige er det jeg har allermest lyst til at ønske en meget ubehagelig kunde.
Efter lige så mange år er jeg begyndt at sige til kunderne at hvis du taler pænt til mig så taler jeg også pænt til dig plus jeg prøver virkelig at være venlig selv om det er pisse frustrerende at stå og blive beskyldt for at "du har da virkelig ikke forstand på god kundeservice eller det du er uddannet til".
kære mænd/kvinder unge som gamle, husk nu på at hvis ikke vi ekspedienter fandtes i lige netop din butik så ville du have et seriøst problem med at få handlet det du gerne ville.
Så husk lige denne her sætning næste gang du kommer ind i en butik og har lyst til at overfalde en totalt fremmed fordi DU har en dårlig dag:

Har du talt pænt til din ekspedient i dag??

Tak for opmærksomheden.

Medic out.

2 kommentarer:

Eeyorenyk sagde ...

Det ville i hvert fald være rart, hvis de gjorde det. Ja, vi har selv valgt branchen - Men vi er stadig mennesker.
Der råbes sådan i gevær over at man ikke kan finde kvalificeret butikspersonale længere - Det er da klart. Med de vilkår der er, kan jeg sagtens sætte mig ind i unge mennesker ikke overvejer dét som en karrierevej længere. Jeg kan se hvor meget der er sket på den håndfuld år jeg har arbejdet i detailhandlen - Hold da op! Måske man skulle blive enige med sig selv og resten af landet om hvad man vil have; kvalificeret personale og god service? Eller voldsomt billige priser og en maskine bag kassen?

Medic sagde ...

Jeg giver dig bare så meget ret Eeyorenyk.
Andet er der vist ikke at sige om det.