lørdag den 30. april 2011

Hyggelig dag til åbent hus hos HJVK Valdemar

Hej derude i cyberspace,

I dag har jeg været til åbent hus hos hjemmeværnskompagni Valdemar i Ringsted, nærmere bestemt på deres hjemmeværnsgård et par kilometer uden for byen.
Tina skrev til mig da jeg stadig lå i min seng kl 1100 og jeg ikke havde lyst til at kigge ud forbi og at der var afhentning på Ringsted Kaserne kl 1245.
Så jeg fik en smule travlt med at komme i tøjet, spist morgenmad, gjort mig selv præsentabel og samtidig med det fik jeg også lige overtalt Torben til at komme og opleve det.

Det var helt vildt hyggeligt og jeg fik hilst på Tina, Tom  og en masse hjemmeværnskammerater som jeg kender.
Fik set KSN, de nye feltrationer, spist pølser fra grill og brød, var med i en konkurrence om afstandsbedømmelse (hmmm en ting jeg aldrig har været særlig god til hehehe) og til sidst var der så en oplevelsestur for os som var kommet til arrangementet.

Vi sad om i Man lastbilerne og kørte ned mod skoven lidt fra hjemmeværnsgården, her stoppede vi da der gik en IED af på marken og hjv-soldaterne gik til kamp mod fjenden som lå i skovbrynet, flot lavet med røg og løst krudt.
Da kampen var afsluttet efter et par minutter fortsatte vi på vores tur i i skoven.






Her så vi hvordan de havde lavet deres BSO og det var endnu en gang rigtig flot lavet. Vi fik afvide at nogle af gutterne havde overnattet i skoven i nat og det er da ret sejt.
Lige pludselig blev der råbt ALARM og alle røg op og klar til kamp i indøvede stillinger i trægrænsen ud mod marken, hvor fjenden kom gående og så blev der elles givet grønt lys for at skyde og skudt blev der. Det var fedt at opleve og man kunne mærke at alle som var involveret nød at vise deres færdigheder frem.









Efter denne her fremvisning blev vi taget med over på den anden side af vejen for at opleve et førstehjælps moment, som også var rigtig godt lavet og hvor Claus havde brug for fire figuranter (jeg meldte mig da jeg ikke kunne lade være hehe).
2 biler var kørt sammen i skoven og en havde en hovedlæsion og en havde en brystlæsion (efter hvad jeg kan huske) og så var der også lige en skinnebens læsion som blev taget til sidst.










Efter denne her opvisning gik Torben og jeg tilbage til hjemmeværnsgården og fik en pølse med brød. Torben bestemte sig for at nu var det tid til at komme hjem og det syntes jeg jo var en god ide også.
Så jeg sagde farvel til ham og gik lige en runde for at sige farvel til Tom og Tina og alle de andre mens det blev fundet en chauffør som kunne køre mig til Ringsted Kaserne.

Alt i alt en rigtig god og udbytterig dag :-)

Det var  ordene, håber alt er vel ude i cyberspace.

Medic out.

Ingen kommentarer: