tirsdag den 28. november 2006

Feed HBU-kontrol øvelse overstået.

I denne her weekend (25-26 nov)har jeg været figurant på Hærens Basis Uddannelses kontroløvelse for Garderhusarregimentet i Slagelse.

Vores katastrofe øvelse foregik i Glumsø på en nedlagt fabrik, med plads til rigtig mange momenter.

Os havde fra Ringsted Politihjemmeværn havde fået posten med brand og nødflytning i/fra bil.

Jeg fik rollen som hende der var hysteriskt pga. snitsår i hovedet og på venstre hånd og som også havde stærke smerter i ryggen og derfor ikke kunne bevæge sine ben, siddende på førersæddet i en brændende bil.

Så gjaldt det ellers om at få mig ud af denne her bil og få mig forbundet plus transporteret på en båre til VENTE PLADSEN hvor der stod et nyt hold soldater klar til at sortere de sårede op i gruppe 1-2-3 alt efter hvor såret man var med hjælp fra et hold fra Ambulix med læge, sygeplejerske og ambulancefører.

Der skulle råbes og skriges en del og det blev der også, hold da op de der stakkels rekrutter fik ikke et ben til jorden før de var færdige med vores moment der havde ca. 5 roller fordelt over to biler som var stødt sammen.

De 3 bedste hold vi havde igennem vores post klarede opgaven på: lørdag 8 min, søndag 6 og 7 minutter, det var fremragende arbejde af de rekrutter der var i de 3 grupper.

Dem der klarede det på 8 minutter rev bildøren op og hev mig ud af bilen og slæbte mig 15 m hen af asfalt og lagde mig ned, nu var problemet bare at der stod en tønde med ild i som vi kunne lune os ved når momentet var overstået og dens røg kom lige i min retning, så den ene soldat kiggede lige på den og vurderede hvor røgen gik hen og så blokerede han ellers røgen med denne her kommentar: "så nu skal du ikke bekymrer dig om at blive røgforgiftet" og så fortsatte ham og hans makker ellers med at forbinde mig , yde psykisk førstehjælp, få mig op på en bårer og hen til vente pladsen.

Det var godt nok svært at holde masken, men det gik.

Jeg må sige at det var en fed oplevelse at være med på denne her kontroløvelse og jeg håber da at jeg kommer med igen til maj 2007.

Billeder fra øvelsen er der selvfølgelig også og dem får I her:


1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Ingrid
Fandt din blog da jeg ledte efter billeder fra HBU øvelsen maj 08. Jeg håber vi ses til HBU-øvelsen Nov 08.
Hilsen Anja(Sminkør og figurant)
PS min hånd har det godt:-)