tirsdag den 5. november 2019

Anmeldelse af Vintermørke

Bagsiden fortæller:
Julen 2010: En mordbrand, et barnelig og et mystisk selvmordsforsøg rammer Bornholm under århundredets værste snestorm.

Solskinsøens idyl føles længere væk end nogensinde, da politiets efterforsker Camilla Ambrosen forsøger at finde de skyldige, mens hun kæmper med snemasserne og vintermørket i mere end èn forstand.
Men i mørket er det svært at skelne mellem de onde og de gode. For hvordan ser man egentlig forskel?
Og hvem er det, man skal være bange for?

Vintermørke er en bornholmsk snestormskrimi, som også tør dykke med i skæbnerne bag de levende liv. Bogen er første bind i en planlagt serie med efterforskeren Camilla Ambrosen og brandmanden Knud Kofod.







Anmeldelse:
Denne her bog hoppede op i min hånd og nægtede at lade mig forlade boghandlen før jeg havde betalt for den og taget den med hjem for at læse den. Der gik et par uger før jeg fik læst den og efter den oplevelse så kan den ikke forlade bogvæggen hurtigt nok og få sig et nyt hjem.

Denne her historie har sat sig på min sjæl. Den er barsk og selve emnet er slet ikke min kop the. Jeg bryder mig slet ikke om bøger hvor børn bliver gjort fortræd på den ene eller anden måde. Der er min grænse. Det er flot at forfatteren at hun skriver om det. Men jeg duer bare ikke til den slags bøger.

Nå ja det at den hele tiden hopper i tiden, det er også noget som jeg slet slet ikke kan have. For hold da op hvor skal man dog have styr på  mange ting og mennesker på en gang. Og det er ikke fordi jeg ikke kan holde styr på det, det begynder bare at irriterer mig grænseløst længere og længere jeg kommer ind i bogen.

Vi møder mennesker med ar på sjælen som prøver at komme videre med deres liv selv om dæmonenerne bliver ved med at hoppe frem og vise deres vanvittige ansigter. Vi møder mennesker som er onde,som er gode, mennesker som mister deres kære og prøver at komme over det, mennesker der bliver sat på prøve og mennesker som kommer til skade og skal kæmpe sig tilbage til livet.

En af de fede ting ved bogen er at den foregår på Bornholm og så i den der tid hvor øen blev lukket ned pga  århundredets snestorm. Jeg har boet her i 6 år og det er lidt sjovt at kunne sidde og klukke for sig selv når man genkender de steder som hun beskriver.

Bogen er skrevet af Birgithe Stender-Jensen og udgivet på Forlaget 4. venstre. Bogen kan købes hos landets boghandlere til 269,95 kr. 2/5 stjerner. Eget eksemplar fra bogvæggen.

Ingen kommentarer: