fredag den 20. oktober 2017

Anmeldelse af Dødsgudens Løgne

Bagsiden fortæller:
Det er først slemt at være tyv, når man bliver opdaget.

Desværre for Shilla er det lige det, der sker. Hun bliver taget på fersk gerning, da hun bryder ind hos en af dødskirkens præster. Præsten giver hende valget mellem at blive hængt, eller miste sin sjæl, eller at finde den mystiske Spinel, som en anden tyv tidligere har stjålet fra præsten. Shilla vælger selvfølgelig det sidste, for hun har brug for sin sjæl, når hun en dag skal genforenes med sin død mor. Det sker dog noget før, hun havde regnet med det, for tyven er i Dødsriget.














Anmeldelse:
Jeg faldt over denne her bog da jeg for første gang i fire år besøgte biblioteket i Rønne. Indtil videre har jeg kun brugt det der hvor jeg bor. Der var et eller andet ved forsiden og bagsiden som fik mig til at tage bogen under armen mens jeg tullede rundt og kiggede på de forskellige afdelinger.

Nu er jeg jo ikke den store læser af danske forfattere, men nogen gange finder jeg faktisk nogen som godt kan imponere mig. Og det må jeg sige at Mette Finderup har gjort. Jeg er vild med hendes ide om hvordan dødsriget er indrettet og hvordan de døde bliver inddelt når de kommer dertil.

Shilla har mistet sin mor til sygdom og måske også sin far i krigen mod Nordland for han er ikke vendt tilbage på trods af at det er to år siden den sluttede. Hun bruger dagen eller natten på at stjæle ting der kan sælges så hun kan overleve. Det eneste hun har tilbage af forældrene er det lille hus som hun er opvokset i.

Hun har en god ven der hedder Niro som også er tyv. De passer på hinanden og Niro overnatter ofte hos Shilla. Da Shilla en nat bliver taget i at stjæle fra dødspræsten Mester Gilius efter at være blevet forfulgt af et meget skræmmende og ihærdigt spøgelse, får hun et valg for ikke at miste livet og sin sjæl.

Hun skal taget til dødsriget og finde en mystisk Spinel og tyven Vendor som har været så letsindig at stjæle fra Mester Gilius. Med sig får hun sin bedste ven Niro. Mester Gilius dræber ham så Shilla har følgeskab på sin svære mission.

Da hun når derned finder hun ud af hvordan dødsriget er opbygget. Her er der rige mennesker, fattige mennesker, præster, hjælpere osv osv. Hun finder ud af at Dødsguden styrer det hele og at hans præster for det meste ikke er venligheden selv, men nogle griske bæster som tilraner sig de dødes skatte for tjenester. Nogen gange ved ikke en gang Dødsguden hvad hans præster laver af forfærdelige ting og sager i håbet om at opnå forfremmelse i hierarkiet.

De er også glade for at bruge magi og kan bruge den tid de har i dødsriget til at studere og blive klogere for at bruge den på de døde som ikke makker ret eller til andre formål.

Shilla møder sin mor, bedstemor og bedstefar og bor hos dem mens hun prøver at finde tyven Vendor og Spinellens skjulested. Hendes bedstefar bliver en uvurderlig hjælp på hendes mission. Det indbefatter indbrud i Templet som ellers ikke burde være muligt.

Jeg læste denne her bog på to dage. Den er super fed og historien samt beskrivelsen af dødsriget fænger med det samme. Man bliver indraget fra side et og keder sig ikke på noget tidspunkt, men vender side efter side for at se hvad der nu sker.

Bogen er skrevet af Mette Finderup og udgivet på Forlaget Phabel/Artpeople. Bogen er desværre udsolgt fra forlaget, men kan lånes på biblioteket. 5/5 stjerner. Lånt på biblioteket.

1 kommentar:

Kristina sagde ...

Ej den lyder fed. Må vidst lige et smut forbi biblioteket senere ;) Synes tit der er fede bøger der udgår fra forlagene, hvor man tænker "but why? der må da være andre end mig der kan lide den?"