søndag den 6. oktober 2013

Anmeldelse af Lola & Retfærdighedens Bog

Bagsiden fortæller:
"I det samme var det, som om bogen vred sig i hendes hænder. Hun slap den og røg op at stå i én bevægelse. Hvad var dét? Hun stirrede  på bogen, der nu lå på gulvet. Den rørte sig ikke.
'Den rørte sig ikke,' gentog Lola hånligt for sig selv. Nu rablede det for hende. Som om en gammel bog kunne være levende. Men det havde altså føltes nøjagtig, som om den bevægede sig ..."
Lola er lige vendt tilbage til Danmark efter syv år i Afrika. Hun er ved at indrette sit nye værelse, da hun finder en mystisk bog. Hun viser den til sin nye klassekammerat, Vik, og de to går i gang med at oversætte dens afrikanske tekst. Bogen er en trolddomsbog, mener de, og for at finde ud af, om det er rigtigt, beslutter de at afprøve en af trylleformularerne.
Det skulle de aldrig have gjort. Eller skulle de? Lola er bange og fuld af tvivl, og hun får det ikke bedre, når hun husker på den ulykke, der skete med en af hendes venner, mens hun boede i Afrika. Var det også hendes skyld? Lige som alt det med Camilla og Soffi...







Anmeldelse:
Janne Hejgaard skrev og spurgte mig om jeg kunne tænke mig at anmelde hendes serie "Lola i verden" og efter at have læst om serien så følte jeg mig nysgerrig til at prøve.

Lola er kommet tilbage til Danmark efter at have boet i et lille fattigt afrikansk land der hedder Bwananda sammen med sin familie. Hun har gået på en international skole hvor hun lærte spansk og engelsk og i realiteten så er hun foran sine nye danske klassekammerater i 7.b. Hun er tretten år og kender slet ikke det danske skolesystem og hvordan de danske skoleelever kan opfører sig over for hinanden. Hun mærker på sin egen krop hvordan det at være anderledes og ikke være opvokset i lille Danmark. Fundet af den mystisk bog "Retfærdighedens Bog" i en kommode som hun vil have ind på sit værelse sætter gang i begivenheder som ikke en gang Lola havde tænkt mulig.

Jeg kan rigtig godt lide Lola og hele hendes familie. Janne Hejgaard har med sit flydende sprog genskabt hvordan det var at gå i 7. klasse og den mobning som de "seje" elever udøver over for de andre klassekammerater.

Camilla er en rå strigle som jeg slet slet ikke bryder mig om og jeg må sige at jeg ikke havde ondt af hende og Soffi da de kommer i uføre. Det bliver interessant at se hvordan det går dem i næste bog. De er nogle utiltalende piger hvor Camilla bruger sin vrede og utilfredshed over at være teenager mod Soffi der følger hende som en lille hundehvalp der ser op til Camilla uanset hvad hun gør ved hende.

Vik, kære skønne Vik. Ham er jeg vild med. Han giver historien noget næsten magisk og det er fedt at se Lola på sin egen måde bliver venner med ham. Han er et helt leksikon af viden og så er han super intelligent. Han lider af aspergers syndrom og hans IQ ligger på 158.

Laura bliver med tiden den veninde som Lola så desperat har brug for og hun ender også med at blive venner med Vik. Hun er dog lidt langsom i optrækket da hun sammen med resten af klassen opdager Lolas temmelige heftige temperament og lige skal se Lola an.

Jeg synes at starten var en smule langsom med hele introduktionen af familie, Afrika og eleverne på skolen. Omkring midt i bogen så begynder den lige pludselig at sætte farten op og du kigger dig ikke tilbage. Historien er godt skruet sammen og jeg må sige at Lolas mor overrasker mig til sidst med at vide noget om bogen som Lola ikke vidste. Alt i alt en god børnebog som jeg godt kan anbefale. Den er nem at læse og hvis man er i tvivl om et afrikansk eller spansk ord det bruges i historien så er der en ordliste bag i bogen.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Janne Hejgaard og Forlaget Klim. Bogen kan købes hos landets boghandlere til 229,95 kr. 4/5 stjerner

Ingen kommentarer: