torsdag den 16. juni 2011

Valdemarsdag d. 15 juni



Hej derude i cyberspace,

Den 15 juni er det Valdemarsdag og det fejres ved at busserne og offentlige bygninger flager plus nogen steder afholdes der Faneparade i dagens anledning.

Til dem der ikke ved hvorfor der flages kommer her en lille forklaring taget direkte fra wikipedia :

Den 15. juni er det valdemarsdag (indført 1912 ved Cirk.Nr.391 24/12 1912). Det var på denne dag i 1219, at Dannebrog ifølge myten faldt ned fra himmelen i Estland, hvor den danske konge Valdemar Sejr kæmpede mod esterne i slaget ved Lyndanisse.


Jeg var så heldig at rende ind i en faneparade da jeg uforvarende havde glemt at købe rugbrød. Det var først da jeg så en fane blive båret ind mod centrum af byen at jeg kom i tanke om at det var Valdemarsdag og der ville være parade.


Ganske rigtigt, fik nået at sige hej til nogle gamle hjemmeværnskollegaer plus en tidligere oberst inden hele bondetoget satte i gang med musik fra et hjemmeværnsorkester og gik deres rute med Dannebro vejende i det gode vejr som var bestilt til lejligheden.







Efter alle havde fået diverse instruktioner af lederen fra eksercitskommandoen var det tid til at dreje højre om og starte paraden som vist nok blev lidt forsinket pga nogle der ikke kunne klokken :-P



Synes at paraden i år var langt mindre end den plejer at være så jeg kan godt undre mig over at alle de foreninger der har faner udleveret og som har fået invitationer ikke har gidet stille op til denne her højtidliggørelse af hvordan vi danskere fik vores flag.
Men dem der deltog udgjorde en meget fin parade og det er jo det der tæller ikke sandt??


Det var ordene for nu.

Medic out

Ingen kommentarer: