søndag den 5. juli 2020

Anmeldelse af Rødt Vand

Bagsiden fortæller:
Efter fem års ufrivilligt eksil i New York vender Adam Chase tilbage til sit barndomshjem, en farm ved Yadkin-floden i North Carolina. Fem år tidligere er han blevet frikendt for et mord, han ikke har begået. Frikendt af retten, men ikke af de lokale beboere og sin egen familie.

Ingen ved, hvorfor Adam Chase pludselig vender hjem, men kort efter hans hjemkomst begynder tingene at tage fart i det lille lokalsamfund ved floden. Lig dukker op, og fortidens synder, der flittigt er forsøgt begravet, kommer op til overfladen.

Rødt vand er en forrygende og intens krimi.











Anmeldelse:
Jeg har været så heldig at få lov til at ribbe min svigermors boghylder da de ligger i flytterod og her fandt jeg ham her John Hart som jeg vist ikke rigtig har hørt om. Læste på bagsiden og tænkte at ham måtte jeg da vist prøve at læse. Og heldige mig der var hele tre bøger som jeg fik med hjem.

Det er en klassiske krimi om den bysbarnet som bliver udstødt at lokalsamfundet på trods af at han er blevet frikendt for et mord på en vellidt ung mand. Det er historien om at han vender tilbage til sin fødeby af forskellige årsager og stadig føler hadet fra byens beboere.

Adam Chase har ikke haft det nemt siden hans mor begik selvmord lige for øjnene af ham som otte årig. Hans mørke begyndte at fylde ham og han gik fra at være et englebarn til at være en slagsbroder. Det hjalp heller ikke at hans far giftede sig igen og ham og hans nye stedmoder ikke helt fandt melodien.

Da en ung mand bliver myrdet til en familie fest for at fejre hans tvillinge halv søskendes 18 års fødseslsdag går det helt galt. Adam bliver anholdt og sigtet for mord. Hans egen stedmoder vidner imod ham og det ødelægger familieidyllen, hvis der ellers var en. Adam flygter til New York for at lægge det hele bag sig.

Fem år senere bliver Adam ringet op af sin bedste ven Danny som tigger ham om at komme tilbage til byen fordi han meget gerne vil tale med ham. Adam nægter, men tre uger senere kører han ind i sin fødeby for finder vennen forsvundet.

Herefter begynder historien at tage fart. Der er kræfter i byen der gerne vil have Adam hen hvor peberet gror, hans barndomsveninde Grace bliver overfaldet og hans familie er et stort rod med løgne og farlige tendenser. Oven i det skal Adam også prøve at lappe på sit forliste forhold til sin gamle kæreste Robin der er kriminalbetjent i byen.

Meget af det der foregår i byen når Adam kommer hjem har noget at gøre med at mange af de lokale gerne vil have hans far skal sælge jord til at der bliver opført et atomkraftværk, som kan skabe en masse arbejdspladser og som vil give dem der ejer forskellige jord-loder ved floden en hulens masse penge.

Adam sætter sig for at opklare hvad der skete med hans ven Danny og hvorfor hans barndomsveninde Grace blev overfaldet samt en masse andre ting som følger med i hans optrævling af hvorfor i alverden nogen rigtig gerne vil have hans familie ned med nakken.

Vi kommer langt omkring og .... Ja resten må I selv læse jer til. Bogen er god og spændende og det at sidde og prøve at gætte hvem der gør hvad for hvilken grund det nu end er, er ikke lige til. Jeg blev i hverfald overrasket til sidst. For det var ikke lige den person jeg havde forventet som var morder.

Der er dog en ting som grænseløst irriterede mig i bogen. Når nogen tænkte noget så blev det markeret med fed skrift således:

Vi var ved floden.
Vi svømmede.
Stoler du på mig? spurgte hun.
Ja.
Kom, sagde hun.
Vi holdt fast i kanten af bådebroen. Solen stod højt, hendes smil var fuldt af drilsk humør.

Jeg synes ikke jeg har behov for at få vist når nogen tænker på et eller andet. Det er jeg voksen nok til at læse mig til uden det bliver penslet ud for mig. Det var for stor en distraktion og et meget stort irritations moment hele vejen igennem historien.

Bogen er skrevet af John Hart og udgivet på forlaget Hr.Ferdinand. Den er desværre udsolgt fra forlaget, men man kan være heldig at finde den hos en antikvarboghandler, ens lokale genbrug eller låne den på biblioteket.
3/5 stjerner. Eget eksemplar fra bogvæggen.

Ingen kommentarer: