mandag den 1. juli 2019

Anmeldelse af Offer 2117

Bagsiden fortæller:
I over 10 år har Assad været et gådefuldt kraftcenter i Afdeling Q, men en kædereaktion af voldsomme begivenheder bringer ham på randen af total nedsmeltning. Kun en hårdt prøvet Rose kan hjælpe ham med at afkode de mørke dæmoner, som vækkes af den spanske journalist Joan Aiguaders dækning af en flygtnings død. Med Assad i centrum begynder tretten dages nervepirrende nedtælling mod den ultimative katastrofe midt i Europas hjerte, skånselsløst dirigeret af den irakiske bøddel Ghaalib.

Samtidig rystes Afdeling Q af en central kollegas død og af et desperat forsøg på at forhindre en indesluttet, vanvittig drengs kompromisløse og morderiske handling. I kampen for at redde menneskeliv og få løst Assads traumatiske dilemma kastes Carl Mørck og resten af Afdeling Q direkte ind i stormens øje, hvor ingen bliver skånet for at tage drastiske beslutninger og for at handle med alle til rådighed stående midler.






Anmeldelse:
Jeg har som mange andre Jussi Adler-Olsen fans ventet på denne her bog i laaang tid. Tror alle har været utrolig spændt på at endelig få Assads historie. For han har altid været den mystiske mand i Afdeling Q. Han har holdt på sine hemmeligheder og har ikke ville ud med noget som helst der kunne fortælle os hvem han virkelig er.

Men i Offer 2117 får vi endelig vished for hvem han er og hvad der driver ham. Jeg er pænt overrasket og så alligevelle ikke for jeg vidste godt hans historie ville være vældig interessant. Men hold dag op. Han kan virkelig skrive ret så mange ting på sit C.V.

Jeg har altid sagt at Assad er en "farlig mand" hvis ikke du var venner med ham og jeg ville aldrig gå ud i en mørk gyde hvis jeg vidste han var lige bagefter mig. For så ville jeg ikke overleve det møde. Det beviser denne her bog til fulde.

Assads fortid slår ned som et lyn i form af den spanske journalist Joan Aiguaders dækning af en død bådflygtning som bliver benævnt som offer 2117. Dette gør at vores kamel-filosoferende mand får et knæk som kun Rose kan afhjælpe. Selv om hun selv slås med sine dæmoner efter den forfærdelige indespærring for to år siden på et toilet.

På et af Joan's billeder har Assad genkendt både den døde ældre kvinde som har været som en bedstemor for ham, men også to kvinder og en mand der står bagved hele menageriet af redningsfolk og bådflygtninge.

Han ved det er signal til ham om at der er noget forfærdeligt på vej og han skal være opmærksom på eventuelle meddelelser som bliver givet til ham for at redde Europa fra den irakiske bøddel Ghaalib, som er taget afsted på et længe ventet personligt vendetta.

Assad får Rose til at hjælpe Gordon i en sag om en ung vred ung mand der hedder Alexander som har barrikaderet sig på sit værelse. Han spiller et computerspil ved navn "Kill Sublime" og når han har nået nummeret 2117 wins så vil han dræbe sine forældre og alle andre som han kan komme i nærheden af som en anden samurai.

Der bliver nok at lave for de forskellige parter i Afdeling Q. Carl Mørck er Assads tro følgesvend også selv om der bliver vendt op og ned på hans privatliv. Vores en smule nervøse Gordon bliver nødt til at lægge øre til den unge mands vanvittige vrede samtidig med han skal holde hovedet koldt. Og Rose viser sig at være det anker som holder dem alle sammen flydende når de står i lort til halsen.

Jeg er VILD med denne her bog og jeg bliver nok nødt til at læse den igen for hold da op hvor gik det hurtigt første gang selv om jeg prøvede at tage det stille og roligt. Der var gang i den og jeg kunne ikke lade være med at vende side efter side for at få det næste ord med.

Bogen er skrevet af Jussi Adler-Olsen og er udgivet på Politikens Forlag. Den kan købes i landets boghandlere til 169,00 kr. (på tilbud i øjeblikket). 5/5 stjerner. Eget eksemplar fra bogvæggen.

Ingen kommentarer: