mandag den 4. marts 2019

Oplev Døndalen og vandfaldet om foråret


I går søndag var jeg på tur sammen med min bedste veninde som kom på weekend fra Ringsted af.

Efter vi havde brugt fredag aften på god mad, snak med rødvin og lørdag på at hygge os med en the-tur til Rønne hos min absolutte favorit the-butik Bornholms Thehandel plus et par timer i selskab med mine elskede strikkedamer og god mad og lidt mere rødvin, så mente jeg at ikke hele søndagen skulle foregå på sofaen.

Derfor kørte vi en lille tur som kom til at omfatte to skønne vandfald her på Bornholm. Jeg fortæller om Døndalen i dette indlæg og kommer nærmere ind på det andet vandfald Stavehøl i mit næste indlæg.

Vi endte faktisk på en træ-tur før vi kom til selve vandfaldet for Bornholms Regionskommune har sat nogle fine skilte op som fortæller om de forskellige træer der er plantet i skoven af den træinteresserede gårdmand Aksel Jensen i 1930. En stor del af de udenlandske træer har måtte lade livet under de danske vejrforhold, men der står stadig en række spændende arter tilbage.


Det blev en spændende vandring som gjorde at vi kom ind i et område hvor jeg, på trods af at jeg regelmæssigt besøger Døndalen, ikke lige har været. Det var sjovt at se de forskellige træer og se hvor høje de var. Et af dem hedder Grandis og hvis man knuser nålene på det så dufter de af appelsin. En ret sjov detalje.


Vi så også et Mammuttræ som jeg har hørt en del om. De befinder sig som regel i Sierra
Nevada-bjergene i Californien. Tænk jer min overraskelse over at vi lige pludselig står og kigger på et træ som kan blive så stort at man skærer huller i så biler kan komme igennem dem hvis de vælter ned på vejen. Det er lidt vildt. Nå men det her er ikke så stort, men det er her og det var flot.



Efter træturen gik det opad og hen mod vandfaldet. Hvis man skal besøge det så er det altså den bedste tid omkring denne tid på året, altså februar-marts for så er man lidt mere sikker på at der er vand i det end om sommeren.

Man skal være opmærksom på at det godt kan være lidt af en travetur hvis man gerne vil op på toppen af vandfaldet, men det er hele oplevelsen værd at stå på toppen og se vandet fosse ned samtidig med at man får en skøn udsigt ud over skoven.

Der er også en anden vej ned til vandfaldet af en sti hvor man kommer til at stå foran det og den kan også sagtens anbefales, hvis man ikke lige er så meget bjergged og hvis man er lidt bange fordi det godt kan være glat visse steder.

Når man har set vandfaldet så kan man følge stien oppe fra og rundt indtil man kommer tilbage til p-pladsen. Det er en smuk tur og man får set både klipper og så er der et udkigspunkt som mere eller mindre giver en udsigt over hele Døndalen.

Vi var heldige for det fossede med vand og som altid er det en skøn oplevelse at opleve det. Min veninde har oplevet det hvor det var meget tørt og der kun piblede en lille smule vand i det. Man kan godt se at det har stormet en del her på øen for det store træ foran vandfaldet var fældet og nu er der frit udsyn til det.

En anden god ide er at tage praktiske sko/vandresko på og tøj/bukser der tåler at blive beskidte hvis nu man skulle vove sig ud og kravle ned i nærheden af vandfaldet. Der er glat og vådt og sumpet.






Døndalen er også ved at blive omdannet til et regulært ramløg-landskab. Om en lille måneds tid eller halvanden så dufter der af hvidløg og man vil næsten kvæles når man skal ind i dalen for at gå sig en lille hyggetur.

Ramsløget er rigtig godt i madlavning og frisk kan den bruges i salat og pesto. Det er ikke noget jeg kan anbefale man tager med hjem i ens have for det breder sig med lynets hast og er ikke til at få has med. Så hellere plukke noget af det og bruge det i maden.

Efter Døndalen gik turen til Kobbeåen og Stavehøl-vandfaldet. Men mere om det senere på ugen.

Medic out.

Ingen kommentarer: