mandag den 4. marts 2019

Anmeldelse af Ravnenes Hvisken 3

Bagsiden fortæller:
Fimbulvinteren hærger, sygdom og sult breder sig. Intet ser ud til at kunne forhindre Vølvens spådom i at gå i opfyldelse. Men har Anne misfortolket tegnene?

For at forstå den skæbne der truer dem alle, må Anne tæmme sine kræfter, og hun må lære at kende forskel på ven og fjende. Jo tættere hun kommer på sandheden om Ragnarok, jo mere står det klart, at en af hendes nærmeste modarbejder hende.
Vil hun nå at afsløre forræderen, inden tiden rinder ud?

Hvis Ragnarok kan afværges, er Anne parat til at betale selv med sit liv. Men prisen er højere, end hun aner...

Sidste bind i den anmelderroste bestsellertrilogi.









Anmeldelse:
Nu er det et meget langt stykke tid siden jeg har læst den sidste bog af Malene Sølvsten, men ved nærmere eftertanke så erindre jeg at den faktisk var super god. Faktisk så god at den får lov til at blive stående på min bogvæg. For det kunne jo være at jeg ville genlæse den igen.

Faktisk var den en virkelig god afslutning på en  god trilogi som formår at komme i mål efter en meget lang rejse. Jeg er stadig helt vild med hele serien, men specielt bog 1 og bog 3 er dem jeg synes er bedst. Annes rejse for at forhindre Ragnarok og alle hendes trængsler er langfra slut når vi starter bog 3.

Der er dog stadig lange passager som godt kunne være undværet og meget af Annes rejse kunne være undgået hvis ikke hun altid skulle rejse fra Herodes til Pilates for at finde de spor som hun har brug for at undgå den skæbne hun er udset til.

Det er vi har to graviditeter i bogen synes jeg faktisk ikke rigtig om, slet ikke når der er tale om to nittenårige piger som har livet foran sig og som ikke har fundet deres plads i livet. Jeg ved godt at det er for at føre slægten videre og for at èn måske ikke skal føle sig alt for alene, men så kunne slutningen måske være skrevet på en anden måde.

Alt det der sker for Anne skulle være planlagt og derfor må hun egentlig parerer ordre fra andre end sig selv. Derudover så besøges hun af spøgelser og et af dem kan man jo godt regne ud ikke er det som det giver sig ud for. Men det virker ikke som om Anne har forstået det. Mega frustrerende.

Fimbulvinteren hærger og kuldepest tager livet af mange danskere. Landet bliver holdt i et jerngreb af Mardöll og hendes mand Statsministeren, alt i mens der bliver ofret mennesker til guderne så alt kan blive godt igen. Men uanset hvor meget der ofres så forsvinder vinteren og sygdommene ikke.

Guderne kræver at vi tilbeder dem, men der er nogen som har det med at kaste grus i maskineriet. Det hele er en stor leg for nogen som gerne vil være store igen og som ved at kaste menneskeheden ud i sit livs kamp håber på at vinde tilbedelse. Men der er også nogen som bare gerne vil anerkendes.

Anne er ikke den som tilbeder og hun prøver ihærdigt på ikke at spille sine kort til gudernes favør. Det kan godt være svært når alle vil have hende til at gøre noget som gør det godt for dem.Men hun har jo ben i næsen og er ret besværlig specielt fordi hun ikke ser sig selv om troende.

Den sidste del af bogen er faktisk den som er den fedest i mine øjne. Her åbenbares det hele for vores øjne og ja det var nok en kende overraskende i hvert fald for mig. Jeg slubrede slutningen i mig som var den en god røget whisky. Den var faktisk rigtig godt skrevet synes jeg.

Alt det som Anne har overlevet og oplevet i disse tre bøger kulminere i denne her bog. På trods af at jeg har visse reservationer mod noget af det som Malene Sølvsten har skrevet med i bogen, så synes jeg stadig at det er en super god serie med en lige så god slutning.

Jeg elsker at det er de Islandske Sagaer og Vølvens spådom som spinder nettet i disse bøger. Det giver mig en lyst til at hive den ned fra hylden og læse den fra ende til anden (og ja jeg har den stående). Jeg elsker at det er de Nordiske guder og helte som er med fra start til slut. Det er virkelig med til at gøre det til en meget interessant læseoplevelse.

Lad os også lige runde forsiden. Nøj den er mega fed. Jeg er total vild med den ulv/jætte som er afbildet. Man skal ikke være i tvivl om at den mener det alvorligt med det udtryk den har. WOW siger jeg bare.

Bogen er skrevet af Malene Sølvsten og udgivet på Forlaget Gyldendal. Den kan købes hos landets boghandlere til 249,95 kr. 4/5 stjerner. Eget eksemplar fra bogvæggen.

Ingen kommentarer: