onsdag den 21. september 2016

Mig og Whisky


Jeg startede i november 2015 med at prøve at drikke whisky fordi jeg fik det anbefalet af en god politihjemmeværnskollega da vi sad i et fly fra Rønne til Kastrup Lufthavn. Turen tog kun godt og vel 25 minutter, men på den tid havde han faktisk overbevist mig om at det var en god ide at prøve.

Han tog mig med ned til Tax Free shoppen og viste mig hvilken virkelig gode Irske whisky han mente jeg skulle prøve. Det blev til en Teeling Whiskey Small Batch og jeg nød den i fulde drag. Det var her jeg fandt ud af at jeg er whisky kvinde.


Det øverste billede her i indlægget er de flasker jeg har stående i vores mini-barskab. Har en klar aftale med ham den dejlige om at den ene hylde vi har er det plads der er til min whisky og til hans rom. Den eneste flaske der ikke er med er faktisk min absolutte ynglings whisky.


Bowmore Islay Single Malt Scotch Whisky Darkest 15 year er blevet min absolutte ynglings whisky. Hvorfor?? Fordi den er fantastisk i smagen og så er den endnu mere fantastisk røget. Det er faktisk den kvalitet som gør jeg er helt vild med den. Man kan virkelig smage tørven når den ruller ind på tungen og ned i halsen.

Nu er det jo ikke sådan at jeg sidder og hælder whisky ned i halsen hver dag, nej det er når jeg lige har brug for en hyggestund eller hvis humøret trænger til et pift pga små tumlerier som man nu en gang kan komme ud for i hverdagen.

Har lige været en hurtig tur i Ringsted og der fik jeg af vide at jeg var en meget speciel nybegynder ud i whisky fordi jeg er vild med de røget nogen af slagsen. Det var nyheder for mig da jeg troede at det var tale om smag og behag. Men fik af vide at man som regel starter med de lidt mere almindelige før man går over til de røget.

Den jeg købte i Ringsted er en Laphroaig Islay Single Malt Scotch Whisky 10 years og hvis jeg er vild med Bowmore 15 years så kommer denne her helt sikkert også op på første pladsen med den mega skønne røget smag. Wow siger jeg bare. Det er en rigtig nyde whisky.

Nu er jeg jo stadig nybegynder ud i det med whisky, men jeg glæder mig til at smage flere gode og spændende forskellige mærker og se om der er nogen som kan slå de to jeg har på førstepladsen væk. Ikke at jeg tror det.

Men nu er vinteren på vej og så kommer der kolde aftner hvor man godt kan sidde og hygge sig med en drink nede ved brændeovnen og nyde varmen i kroppen. Jeg skal øve mig på at lære at smage de forskellige ingredienser at kende og det bliver spændende.

Drikker du whisky?
Har du en ynglings whisky?
Hvad synes du er bedst - røget eller urøget whisky??

Medic out.

2 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Jeg er temmelig meget begynder på det område. Jeg er ikke til de røgede (endnu?), men kan vældig godt lide den milde whiskey, Dalwhinnie. Den fik vi altid et lille glas af, når vi holdt Mad Men-aften ;-)

Medic sagde ...

Jeg har endnu ikke prøvet Dalwhinnie, men den er helt sikkert sat på listen efter jeg har googled den. Den ser ret spændende ud og så skal den jo næsten smages. Kan se at der er en hel del forskellige årgange og de ikke er af den billige slags. Tak for tippet. Den er skrevet bag øret :-)