tirsdag den 3. februar 2015

Råkostsalat med hvidkål og andet godt


Fandt for et par dage siden en meget interessant og lækker opskrift på råkostsalat fra et eller andet blad som jeg synes lød rigtig dejlig. I mine bestræbelser på at få flere grøntsager og frugt ind i min/vores kost så så er jeg hele tiden på udkig efter noget nemt og lækkert som ikke tager for lang tid at lave og er for dyrt at handle ind til.

Hvis man som jeg har en foodprocessor så er det rigtig nemt og hurtigt at snitte alle grøntsagerne og de æbler fint som man skal bruge. Man skal bare bruge kniv-delen og vupti efter 10-12 sekunder så er alt snittet som man gerne vil have det.

Et godt råd til når salaten er færdig så sæt den i køleskabet i et par timer for ellers kan den godt virke meget stærk med de klippede purløg. Jeg kom så lidt ekstra citronsaft og æblemost i salaten for at tage lidt af den overdøvende smag fra purløgene.

Ingredienser:

200 g hvidkål
2 store æbler (her brugte jeg Pink Lady, de er super gode og smager fantastisk)
2 store gulerødder (hvis dem du har er små så tag ca. 6 stk i stedet)
1 1/2 spsk citronsaft
1 spsk æblemost
1 spsk koldpresset rapsolie (her brugte jeg olivenolie ca. 1 1/2 tsk)
1 dl klippet purløg
salt og peber

Fremgangsmåde:

Rens og skyld hvidkål og æbler. Skræl gulerødderne. Skær det hele i grove stykker.

Kør kålen i en foodprocessor i 10 sekunder, til den er grofthakket. Kom den i en skål.

Kør æble og gulerod tilsat citronsaft, æblemost og olie i en foodprocessor i 10 sekunder (eller til det hele har den konsistens du gerne vil have det)

Bland kål og resten sammen i en skål og vend klippet purløg i.

Smag til med salt og peber og eventuelt mere æblemost og citronsaft.

Sæt i køleskabet indtil det skal spises, så smager det meget bedre.







Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: