tirsdag den 12. august 2014

Kyllingeoverlår med druesauce


Endnu en gang har jeg været i gang med min kogebogsudfordring og har lavet fantastisk og velsmagende mad. Der er en grund til jeg ejer så mange kogebøger. Jeg elsker at lave mad. Specielt nem og fantastisk mad med få ingredienser.

Aftensmaden i dag bestod af fuldkornsris og kyllingeoverlår  med druesauce. Nøj hvor smagte det bare godt. Det smagte så godt at ham den dejlige sørgede for at der ikke var en rest tilbage. Vi havde en halv flaske chilensk hvidvin tilbage fra et besøg tidligere på måneden af mine to venner og den blev brugt og drukket.

Denne gang var det Tøsekogebogen Remix af Patrick Bachmann og Tina Scheftelowitz som jeg brugte. Den er rigtig god med billeder af selve retten og af ingredienserne som man skal bruge. Det er mest til dem som måske er nybegyndere i det at lave mad. Men jeg er vild med billeder i mine kogebøger, det giver ligesom et indtryk af hvordan retten ser ud.

Ingredienser:

300 g grønne eller blå druer, søde (her brugte jeg stenfri grønne druer)
1 rødløg (hakkede rødløget ganske almindeligt)
4-6 kyllinge(over)lår (her brugte jeg kyllingeoverlår)
1/2 spsk smagsneutral olie (her brugte jeg olivneolie)
2 tsk karry
2 dl hvidvin
1 dl piskefløde (her brugte jeg madlavningsfløde 4 %)
evt. 1 tsk sukker (jeg smagte til med sukker da saucen var færdig)
salt
peber

Ris eller kartolfer og salat til servering (som sagt så serverede jeg fuldkornsris til retten. Blev enige om at det var det bedste valg).

Fremgangsmåde:

Vask og halver druerne, tag evt. sten ud.

Pil og skær løget i små terninger på ca. 1/2 x 1/2 cm.

Skær overflødigt skind af kyllingen.

Sæt en pande med låg eller en lille stegegryde over med olien på høj varme. Den skal være så stor, at alle kyllingestykker kan ligge i ét lag på bunden. Læg kyllingestykkerne på med skindsiden nedad. Steg, til de er gyldenbrune. Vend og krydr med salt og peber. Steg, til de andre sider er brune, ca. 10 minutter i alt. Skru evt. lidt nedfor varmen undervejs. Tag kyllingestykkerne af.

Hæld fedtet fra, så der kun er ca. 1. spiseskefuld tilbage. Hæld det ikke i vasken, men i en lille skål, ellers så stopper vasken måske til. Tør ydersiden af gryden med køkkenrulle.

Kom karry og løg med panden. Steg ved middelhøj varme under ømrøring et par minutter.

Kom kyllingestykkerne tilbage på panden. Kom vin, fløde, salt og peber på. Det dækker ikke helt. Lad det småkoge under låg i ca. 35 minutter. Flyt rundt på stykkerne undervejs, så alle får lige meget. (Her vendte jeg stykkerne et par gange for at de skulle blive gode).

Ved serveringen: kom druerne i. Lad retten koge et par minutter mere. Smag den til, evt. med lidt sukker.





Enjoy :-)

Medic out.

Ingen kommentarer: